• Ground Communications/

Suomen Lääketieteen Säätiö jakoi 2 miljoonaa tutkimukseen – sydän- ja verisuonisairaudet, syövät sekä muut sisätaudit ovat suosituimmat alat

Suomen Lääketieteen Säätiö jakoi tänä vuonna apurahoja kaikkiaan 208 tutkijalle. Merkittävin apuraha myönnettiin synnynnäisiä sydänvikoja tutkivalle Emmi Helteelle. Ilman säätiöapurahoja Helteen ura tutkijana olisi jäänyt lyhyeksi.

Sydän- ja verisuonitaudit ja syöpäsairaudet ovat kaksi selkeästi suurinta tautiryhmään, joiden tutkimukseen Suomen Lääketieteen Säätiö myönsi tänä vuonna apurahoja. Näille aloille myönnettiin noin 30 prosenttia apurahoista.

Muita merkittäviä tautiryhmiä, joille apuraha myönnettiin, ovat muun muassa naistentaudit ja synnytys (8 % jaetuista apurahoista), tuki- ja liikuntaelinten sairaudet ja vammat (8 %) sekä neurologiset sairaudet (7 %).

Kaikkiaan Suomen Lääketieteen Säätiö jakoi apurahoja 2 026 000 euroa 208 tutkijan kesken.

Summaltaan suurinta eli Tutkimusryhmän perustajan apurahaa jaettiin kaikkiaan 950 000 euron edestä kuudelle tutkijalle.

Tutkimusryhmä kasaan apurahan turvin

Suurin apuraha myönnettiin lääketieteen tohtori Emmi Helteelle. 200 000 euron suuruisen Tutkimusryhmän perustajan apurahan turvin Helle johtaa tutkimusryhmää, joka selvittää, miten geenipoikkeamat vaikuttavat synnynnäisen sydänvian kehittymiseen.

– Synnynnäiset sydänviat ovat yleisin synnynnäinen epämuodostuma, mutta niiden genetiikasta tiedetään vielä kovin vähän. Tutkimuksemme tuloksista on hyötyä sekä perinnöllisyysneuvonnassa että sydänvikojen yksilöllisen hoidon kehittämisessä, Helle kertoo.

40-vuotias Helle on tehnyt tutkimusta opiskeluajoista saakka. Hän tekee potilastyötä Helsingin Uudessa lastensairaalassa lastentauteihin erikoistuvana lääkärinä. Uteliaisuus ja intohimo uuden löytämistä kohtaan saavat hänet jatkamaan, vaikka potilastyön yhdistäminen tutkimuksen tekoon ei olekaan aina helppoa.

– Minulla on käynyt siinä mielessä hyvä tuuri, että tutkimusvapaat ovat aina järjestyneet hyvin. Tiedän kuitenkin, että monessa organisaatiossa tutkimusvapaan saaminen on hankalaa.

Myös valtion rahoitusta tarvitaan

Helteen kaltaisten kokeneiden tutkijoiden lisäksi Suomen Lääketieteen Säätiö on keskittynyt erityisesti uraansa aloittelevien nuorten tutkijoiden tukemiseen. Eniten jaettiinkin nuorille tutkijoille suunnattuja 2 500 euron suuruisia Eka-apurahoja. Niitä myönnettiin 110 tutkijanalulle yhteensä 275 000 euron edestä.

Säätiöillä on korvaamaton merkitys monelle lääketieteen tutkijalle ja tutkimukselle – niin myös Emmi Helteen omalle. Ilman säätiörahoitusta hänen tutkimustaan ei olisi olemassa.

– Tällä hetkellä tutkimusrahoitus on kuitenkin aivan liikaa säätiörahoituksen varassa. Valtion tulisi ehdottomasti lisätä tukeaan tutkimukselle. Nyt moni lupaava tutkimus loppuu, kun jatkorahoitusta ei myönnetä.

Taulukkoon on merkitty kaikki Suomen Lääketieteen Säätiön vuonna 2018 jakamat apurahat, niiden suuruus, jaettujen apurahojen summa yhteensä sekä apurahan saaneiden tutkijoiden määrä.

Apuraha Apurahan suuruus   Jaetut apurahat yhteensä  Apurahan saaneiden määrä
Tutkimusryhmän perustajan apuraha 150 000 – 200 000 € 950 000 € 6
Palaavan tutkijan apuraha 50 000 € 100 000 € 2
12 kuukauden tutkimusapuraha 27 000 € 135 000 € 5