Suomen Lääketieteen Säätiön apurahahaku on alkanut

Lääketieteen Säätiö myöntää apurahoja lääketieteellisen tutkimuksen kaikille aloille lääkäreille ja lääkäriksi opiskeleville. Vuonna 2018 säätiö jakoi apurahoja kaksi miljoonaa euroa. Ilman säätiöapurahoitusta olisi jäänyt tekemättä muun muassa Emmi Helteen tutkimus synnynnäisistä sydänvioista.

Suomen Lääketieteen Säätiön apurahahaku on käynnistynyt. Haettavissa on kuusi erilaista apurahatyyppiä. Sopiva apuraha löytyy sekä tutkimustyötä aloitteleville lääketieteen opiskelijoille ja lisensiaateille että hieman kokeneemmille tutkijoille.

Säätiörahoituksen merkitys Suomessa tehtävälle lääketieteelliselle tutkimukselle on suuri. Moni tutkimus jäisi tekemättä ilman säätiöiden tukea.

– Tutkimustani ei olisi olemassa ilman säätiörahoitusta, sanoo Emmi Helle, jolle Lääketieteen Säätiö myönsi viime vuonna 200 000 suuruisen Tutkimusryhmän perustajan apurahan.

Apurahan turvin Helle johtaa tutkimusryhmää, joka selvittää, miten geenipoikkeamat vaikuttavat synnynnäisen sydänvian kehittymiseen. Helle kertoo olevansa tuesta innostunut ja kiitollinen.

– Aikaisemmin saamani pienemmät apurahat ovat kattaneet tutkimuskulut esimerkiksi kuudeksi kuukaudeksi. Siitä ajasta on kulunut merkittävä osa uusien apurahojen hakuun, jotta tutkimukseni voisi jatkua. Se on suoraan pois tutkimustyöstä. Nyt saan keskittyä jonkin aikaa tutkimukseeni kaikessa rauhassa.

Vuonna 2018 Suomen Lääketieteen Säätiö jakoi apurahoja kaksi miljoonaa euroa 208 tutkijan kesken. Eniten jaettiin nuorille tutkijoille suunnattuja Eka-apurahoja. Se myönnettiin kaikkiaan 110 hakijalle.

Apurahaa voi hakea Lääketieteen Säätiön apurahapalvelussa osoitteessa https://laaketieteensaatio.rimbert.fi/. Viimeinen hakupäivä on 31.5.2019.

Jouni Lounasmaa, Suomen Lääketieteen Säätiön asiamies
asiamies@laaketieteensaatio.fi, 050 371 9590

Vuonna 1960 perustettu Suomen Lääketieteen Säätiö tukee suomalaista lääketieteellistä tutkimusta ja koulutusta vuosittain jaettavin apurahoin ja palkinnoin. Lääketieteen Säätiö on merkittävä lääketiedettä tukeva yksityinen säätiö ja selvästi suurin niistä säätiöistä, jotka tukevat nuoria tutkijoita kaikilta lääketieteen aloilta. Vuonna 2018 säätiö tuki suomalaista lääketieteellistä tutkimusta kahdella miljoonalla eurolla.