The Pop-up Company tavoittelee tuhansien nuorten työllistämistä

Tänään ystävänpäivänä perustettu yhteiskunnallinen yritys The Pop-up Company käy konkreettisin keinoin taisteluun suomalaisten nuorten työttömyyttä ja syrjäytymistä vastaan. Yrityksen tavoitteena on työllistää tuhansia nuoria ja jatkossa laajentaa toimintaa myös muihin ikäryhmiin. Yrityksen perustaminen on jatkoa Taivas + Helvetti -kirjahankkeelle.

Tänään perustetun The Pop-Up Companyn tavoitteena on rohkaista suomalaisia nuoria yrittäjyyteen ja valaa nuoriin uskoa merkityksellisen työn tekemisen kautta. Jatkossa yrityksen tavoitteena on laajentaa toimintaa myös muihin ikäryhmiin. Ensimmäiset pop-up pilottiyritykset aloittavat kesällä 2013 ja valtakunnallinen toimintamalli on valmis vuonna 2014.

”Suomessa on 55.000 alle 30-vuotiasta työtöntä, 50.000 yrittäjää, jotka etsivät työlleen jatkajaa, ja yli miljoona 50–65-vuotiasta suomalaista, jotka pohtivat piteneviä työuria. Uskomme, että he kaikki – ja erityisesti nuoret - tarvitsevat merkityksellistä työtä, jossa oma kutsumus ja maailman tarpeet kohtaavat”, The Pop-up Companyn Mika Mäkeläinen kertoo.

The Pop-up Companyn palvelut on alkuvaiheessa suunnattu kaikille yrittäjyydestä kiinnostuneille nuorille. Pop-up yrittäjäksi voi ryhtyä esimerkiksi kesätyötä etsivä opiskelija tai varusmiespalveluksensa päättänyt nuori. Jatkossa asiakkaita voivat olla myös työsuhteiden välivaiheessa olevat tai osa-aikaeläkeläiset.

”Pop-up -yrittäjyys voi olla osa-aikaista puhdetyötä tai uuden elämänuran alku. Se voi syntyä kaupungissa tai kasvukeskusten ulkopuolella. Tavoitteenamme on luoda yritystoimintaa, joka tukee olemassa olevia yrityksiä ja työllistää ihmisiä myös sellaisilla alueilla, missä työpaikat ovat harvassa. Näin voidaan parhaassa tapauksessa aktivoida kokonaisia yhteisöjä”, toteaa Mäkeläinen.

Ydinajatus The Pop-up Companyssa on, että yrittäjäksi voi ryhtyä kuka tahansa ilman kohtuutonta riskiä ja byrokratiaa. Uutta yrittäjää autetaan rakentamalla hänelle pop-up ‑yrittäjyyden konsepti, sisältö, toimintamalli ja työkalut. Tavoitteena on auttaa uutta yrittäjää luomaan liikevaihtoa nopeasti ja tätä tuetaan auttamalla liiketoimintasuunnitelman teossa ja tarjoamalla valmiita malleja myyntiin, markkinointiin, jakeluun ja tuotantoon. The Pop-up Company vastaa yrittäjien vakuutusturvasta ja yrittäjäriskistä sekä hoitaa työsuhteen hallinnan, taloushallinnan, kirjanpidon ja juridiset palvelut yhteistyökumppaneidensa kautta.

The Pop-up Company on yhteiskunnallinen yritys, jonka tavoitteena on kasvu ja kannattavuus. Voittovarat käytetään yksinomaan yhtiön toiminnan kehittämiseen. Ensimmäisen vaiheen on rahoittanut laaja joukko yksityishenkilöitä, jotka uskovat työn merkitykseen.

”Yhteiskunnallisia yrityksiä on Suomessa harvassa, selvityksiä ja raportteja puolestaan jo riittävästi. The Pop-up Company keskittyy yksinomaan konkreettisiin toimenpiteisiin, joilla ihmiset luovat itselleen työtä ja tulevaisuuden”, kertoo The Pop-up Companyn Kari Aalto.

The Pop-up Company on jatketta Taivas + Helvetti -kirjahankkeelle. Terho Puustisen ja Mika Mäkeläisen kirjoittamassa Taivas + Helvetti -kirjassa 21 suomalaista yrittäjää kertoo avoimesti oman elämänsä tarinan onnistumisineen ja epäonnistumisineen. Kirja julkaistaan toukokuussa ja seuraavana syksynä sitä tullaan jakamaan 60 000 kappaletta valmistuville nuorille. Kirjan kuvista järjestetään myös valokuvanäyttely.

Lisätietoja antavat:

Mika Mäkeläinen, mika.makelainen@thepopupcompany.fi +358 40 5491 717

Kari Aalto, kari.aalto@ thepopupcompany.fi +358 40 8619 344

Mika Mäkeläinen on pitkän linjan sarjayrittäjä ja yhteiskunnallisesti aktiivinen toimija. Hänet on valittu 40 lupaavimman Eurooppalaisen nuoren johtajan joukkoon vuonna 2012, ja hän oli Young Entrepreneur of the Year 2011. Siili Solutions, yksi Mikan yrityksistä, listattiin viime vuonna OMX Nasdaq First North -listalle.

Kari Aallolla on yli kahdenkymmen vuoden kokemus liiketoiminnan kehittämisestä Suomessa, Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Kari on toiminut yrittäjänä, neuvonantajana ja linjajohtajana kymmenissä yrityksissä.