Tuore radiohiilitutkimus ajoittaa Casagranden tontin hautausmaan jo keskiajalle

Tutkimustulos muuttaa merkittävästi historiaa Turussa

Turussa on tehty sen historiaa merkittävästi muuttavaa tutkimusta. Arkeologisissa kaivauksissa Casagranden korttelista vuonna 1984 löytyneen nuoren naisvainajan luut on pystytty tuoreella radiohiilitutkimuksella ajoittamaan 1400-luvulle eli myöhäiskeskiajalle. Tämä muuttaa alueen historiaa voimakkaasti – tulos poikkeaa ainakin 100 vuotta aiemmasta tiedosta.

Aurajoen länsipuolella, nk. Casagranden-Julinin korttelissa on tehty vuosien varrella useita arkeologisia kaivauksia. Suurimmat kaivaukset alueella tehtiin vuosina 1984–1985, jolloin alueelta löydettiin noin 600 vainajaa. Vainajat ajoitettiin paikalla sijainneen Pyhän Hengen kirkon perusteella vuosiin 1580–1650.

Kesällä 2017 Turun linnan varastosta nahkalöytöjä sisältäneestä laatikosta löytyi yllättäen pienen lapsen jäännökset. Tammikuussa 2019 pienokainen onnistuttiin yhdistämään vuonna 1984 Casagranden korttelista löytyneeseen, raskautensa loppupuolella menehtyneeseen 16-vuotiaaseen äitiin.

Radiohiiliajoituksen tulokset sensaatiomaiset

Nyt äidin luista on tehty radiohiilitutkimus, joka muuttaa erityisesti hautausmaan käytön historiaa ja avaa uusia tutkimuskysymyksiä Turun kaupunkikuvasta.

– Tutkittu vainaja on ajoitettu vuosiin 1441–1486. Tulos on pieni sensaatio, arkeologian dosentti Liisa Seppänen sanoo.

Tehty radiohiiliajoitus osoittaa, että Casagranden korttelissa sijainneen hautausmaan käytön historia ulottuu ainakin 100 vuotta vanhemmaksi kuin aiemmin on oletettu. Tämä asettaa uuteen valoon koko tuon alueen käytön historian ja sitä kautta myös Turun kaupunkialueen toimintojen ja kaupunkikuvan historiaa.

– Radiohiiliajoitukset ovat aina todennäköisyyksiä, mutta aika varmasti äiti ajoittuu keskiaikaiseksi eli hänet on haudattu ennen reformaatiota ja Pyhän Hengen kirkon rakentamista. Hän on nyt ensimmäinen virallisesti ja varmuudella ajoitettu vainaja tältä hautausmaalta, Seppänen avaa tutkimuksen tuloksia.

Ajoituksen teki Floridan Miamissa sijaitseva laboratorio Beta Analytic Inc. Tutkimusta on rahoittanut Turun yliopistosäätiön Irma ja Benito Casagranden rahasto.

Turussa mittaamattoman arvokas kulttuuriperintö

Turun historia on Suomen historiaa ja arvokasta kulttuuriperintöä. Historia myös täsmentyy, elää ja muuttuu koko ajan – minkä käsin kosketeltavasti todentaa nyt tehty tutkimus.

– Uudet tutkimustulokset syventävät jälleen käsitystämme Suomen ensimmäisen kaupungin menneisyydestä. On kiinnostavaa, miten Vähätorin alueen historialliset kerrostumat avautuvat nyt jälleen uudella tavalla, sanoo kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen Turun kaupungilta.

Kotiseuturakkaus ja sitä myötä historiallisen Casagrandentalon kunnostaminen ja laajemmin Vähätorin alueen elävöittäminen on ollut ja on arkkitehti Benito Casagranden ja hänen perheensä elämäntyö. Casagrande esitti hätähuudon jo 50 vuotta sitten Turun historiallisen identiteetin säilyttämiseksi Turun kaupunkikuvassa, koskien koko Vanhaa keskustaa sekä erityisesti Suurtorin aluetta. Casagranden omilla investoinneillaan tekemä suojelutyö Vähätorin ympäristössä aloitti Casagranden talon uuden elämän 40 vuotta sitten.

– Olen äärettömän iloinen tutkimuksen tuloksista, erityisesti siitä, että jälleen panostus tutkimukseen on tuonut esille uusia, mielenkiintoisia asioita Turun historiasta ja korttelistamme. Historiaa ei saa pitää itsestäänselvyytenä eikä myöskään pitää sitä hyllyllä pölyttymässä. Se on otettava mukaan kehitettäessä uutta. Kaupunkirakenteeseen voidaan hankkia rahalla monia vau-elämyksiä, mutta historiaa ei voi ostaa mistään kaupasta, muistuttaa Casagrande ja jatkaa vielä, että luonnontieteellisten menetelmien kehittyminen arkeologian avuksi täsmentää jatkuvasti käsitystämme menneisyydestä, kuten nytkin käsillä oleva tutkimus osoittaa.

Lisätietoja antavat:

Arkeologian dosentti Liisa Seppänen,puh. 040 529 6789, liseppa@utu.fi

Arkkitehti Benito Casagrande, puh. 040 052 2557, benito.casagrande@cib.fi

Kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen, puh. 050 558 9264, timo.hintsanen@turku.fi

Rakkaudenosoitus Turulle – Casagrandentalon vuosijuhla 2019.
Historiallisen Casagrandentalon kunnostaminen ja laajemmin Vähätorin alueen elävöittäminen on ollut ja on arkkitehti Benito Casagranden ja hänen perheensä elämäntyö. Nyt on kulunut 40 vuotta siitä, kun taloa alettiin kunnostaa. Talon ”uudelleensyntymän” kunniaksi  Casagrandentalolla järjestetään torstaina 5.9. kaikille avoimet kaupunkijuhlat keskustelun ja kaupunkilaisten yhdessäolon merkeissä. Päivä alkaa paneelikeskustelulla klo 14–16 ja tapahtumaillan päättää yhteislaulutilaisuus Vähätorilla klo 19 alkaen. Tapahtuma on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä, joiden teemana on tänä vuonna taiteen ja viihteen tilat.