Urheilijoita valmennetaan myyntityöhön

Urheilijoiden kynnystä siirtyä uudelle uralle madalletaan

Myynnin palveluyritys Celectus aloittaa suomalaisille huippu-urheilijoille tarkoitetun, myyntityöhön valmistavan ja työllistävän koulutuksen.  Myynnin ammattilaisen valmennus vastaa monen urheilijan käytännön tarpeeseen ansaita enemmän tai halutessaan työllistyä uudelle uralle. Koulutus alkaa yhteistyössä Suomen Jääkiekkoliiton, Suomen Salibandyliiton ja Jalkapallon Pelaajayhdistyksen kanssa, ja valmennukseen on ilmoittautunut pilottivaiheessa jo 35 huipputason pelaajaa.

Yhdessä lajiliittojen kanssa kehitetty myynnin valmennuskoulutus on kehitetty taklaamaan urheilijan arjen ongelmia. Monelle urheilijalle urheilu-uran, opiskelun ja työelämän yhdistäminen on vaativa yhtälö. Myynnin ammattilaisen valmennus on tarkoitettu nykyisille ja entisille huippu-urheilijoille, joiden toiveena on työllistyä joustavasti uuteen ammattiin tai hankkia lisäansioita pelaamisen ohessa.

Kahdeksan viikkoa kestävä, maksuton koulutus on käytännönläheistä ja motivoivaa valmennusta myyntityöhön. Koulutuksen aikataulu on suunniteltu mukana olevien joukkuelajien harjoittelu- ja kilpailurytmiin, ja valmentajana on suomalaisia myynnin ammattilaisia vuosia kouluttanut alan johtava yritys.

– Tämä on tervetullut lisä täydentämään urheilijoille räätälöityjä opintoja. Kahden kuukauden opiskeluissa saa hyvän startin myynnin ja markkinoinnin työtehtäviin. Myynnin maailma saattaa monelle pelaajalle tuntua yllättävänkin tutulta, sillä pelaajat valmentautuvat koko urheilu-uransa ajan kohtaamaan samanlaisia haasteita kuin myyntityössä, jääkiekkoilijoiden opintokoordinaattori Juha Mäki-Kokkila toteaa.

Koulutukseen on ilmoittautunut 35 urheilijaa, joista suurin osa pelaa jääkiekon, jalkapallon tai salibandyn pääsarjatasolla.

Nopeasti valmennuksesta työelämään

Myynnin ammattilaisen valmennuksen tavoitteena on työllistää koulutukseen osallistuvat urheilijat mahdollisimman nopeasti työelämään Celectuksen asiakasyrityksissä.

– Meillä on tälläkin hetkellä tarjolla yli 300 myynnin työpaikkaa asiakasyrityksissämme, joita ovat muun muassa Canon, DNA, Intersport ja Sonera. Kokemuksesta tiedämme, että urheilijatausta antaa loistavat eväät myyntityöhön. Urheilijat ovat usein sosiaalisia, tinkimättömiä, tavoitteellisia ja sisukkaita - ja he heittäytyvät haasteisiin hyvällä asenteella. Tällaisia myyjiä kaivataan kehittämään suomalaista myynnin osaamista ja ammattitaitoa, Celectuksen toimitusjohtaja Mika Aittamäki kertoo.

Pilottikurssit alkavat lokakuun lopussa Helsingissä ja Tampereella 24.10.2011. Jatkossa kursseja on kaksi vuodessa, ja tavoitteena on laajentaa valmennettavien lajikirjoa myös isojen joukkueurheilulajien ulkopuolelle.

Valmennukseen voi tutustua tarkemmin osoitteessa: www.celectus.com/urheilu

Mika Aittamäki, toimitusjohtaja, Celectus: mika.aittamaki@celectus.com tai 040-8690188
Markus Juhola, toiminnanjohtaja, Jalkapallon Pelaajayhdistys: markus@jpy.fi tai 050-5960727
Juha Mäki-Kokkila, opintokoordinaattori, Suomen Jääkiekkoliitto: juha.maki-kokkila@finhockey.fi, 040-5711909
Jari Kinnunen, toiminnanjohtaja, Suomen Salibandyliitto: jari.kinnunen@salibandy.net tai 0400-529000

Celectus on vuonna 1999 perustettu uusmyynnin palveluyritys, joka auttaa asiakasyrityksiään kehittämään omaa uusasiakashankintaansa ja lisämyyntiä vanhoille asiakkaille. Tavoitteena on mission mukaisesti tuottaa ”Enemmän parempaa myyntiä” rakentamalla erilaisia, asiakkaiden tarpeisiin sopivia myynnin toimintaympäristöjä. Celectuksen myynnin asiantuntijat toimivat myyntiin vaikuttavilla ja siihen linkittyvillä alueilla, kuten strategia, valmennus, resurssit ja henkilöstöhallinto.