Uusi Boing-alusta poistaa työn työnhausta – ja palkitsee työnhakijan

Uunituore rekrytointialusta Boing ratkaisee työmarkkinoiden haasteita ja murtaa rekrytoinnin perinteitä. Uusi palvelu yhdistää työnhakijat ja työnantajat – ja maksaa työntekijälle kuukauden palkan suuruisen ylimääräisen korvauksen, kun uusi työpaikka on varmistunut.

Korona-aika on kurittanut työmarkkinoita: Työ- ja elinkeinotoimistoissa oli heinäkuun lopussa yhteensä 387 500 työtöntä työnhakijaa – 118 500 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Akuutin koronatilanteen lisäksi merkittävä työllistymistä hidastava sekä yritysten toimintaa ja kasvua jarruttava tekijä on kohtaanto-ongelma: työ ei löydä tekijäänsä eikä tekijä itselleen sopivaa työtä.

Samaan aikaan työn hakemisesta on tullut työntekijälle yhä kuluttavampi prosessi. Duunitorin vuonna 2020 toteuttaman tutkimuksen mukaan yli puolet ihmisistä ahdistuu työtä hakiessaan – ja ongelma on universaali. Kaksi viikkoa sitten lanseeratun Boing-palvelun tavoitteena on sujuvoittaa rekrytointiprosessia ja tehdä siitä inhimillisempi kokemus sekä työnhakijoille että työnantajille.

– Tavoitteenamme on kehittää palvelusta inhimillisin rekrytointikanava, yhdessä asiakkaittemme kanssa. Boing poistaa työntekijältä työnhakemisen tuskan, kun yksi hakemus voi riittää useampien työtarjousten saamiseen. Työnantaja puolestaan voi löytää itselleen sopivan työtekijän parissa minuutissa eikä joudu käymään läpi raskasta, jopa viikkoja kestävää rekrytointiprosessia, kertoo Boingin toimitusjohtaja Roope Oksanen.

Boingin toiminta perustuu digitaaliseen alustaan, jonne voivat rekisteröityä ilmaiseksi kaikki 18 vuotta täyttäneet työnhakijat ja kaikki työnantajat. Hakija täyttää yhden hakemuksen, ja työnantajat voivat vapaasti selata hakemuksia käyttäen haluamiaan ominaisuuksia suodattimina. Palvelun kautta työn löytänyt hakija saa ylimääräisenä korvauksena kuukauden palkkaa vastaavan summan, kun taas tekijän löytänyt organisaatio maksaa Boingille palkkiona 1,65 kertaa uuden työntekijänsä kuukausipalkan.

Boing on otettu vastaan positiivisesti: palveluun on kahden ensimmäisen toimintaviikon aikana rekisteröitynyt jo noin 2 000 työnhakijaa ja reilut sata yritystä. Eniten hakijoita on markkinoinnin, myynnin, teollisuuden ja teknologian sekä asiantuntija- ja konsultointipalvelujen toimialoilla.

– Olemme saaneet valtavan määrän palautetta eri kanavissa ja kasvotusten. Työmarkkinat selvästi kaipaavat uudistamista, ja tarve alaa mullistaville ratkaisuille korostuu korona-ajan ahdingossa. Työntekijöiden ja töitä tarjoavien on kohdattava helpommin ja nopeammin, Oksanen kertoo.

Taustalla kokenut sijoittajien tiimi

Boingin perustaja ja toimitusjohtaja Roope Oksasella on taustallaan pitkä ja menestyksekäs ura henkilöstövuokrauksen parissa. Oksanen perusti Job Services One -yrityksen vuonna 2016, joka kasvoi ennätyksellisen nopeasti ja teki ensimmäisellä täydellä tilikaudellaan noin 18 miljoonan euron liikevaihdon. Job Services One myytiin Smile Henkilöstöpalvelut Oy:lle (nyk. Eezy Oyj) vuonna 2017.

Sijoittajina ja sparraajina mukana ovat Accenturen Pohjoismaiden johtajan paikalta sijoittajaksi ja hallitusammattilaiseksi siirtynyt Frank Korsström, työoikeuden asiantuntija ja emeritusprofessori Seppo Koskinen, Vincit Oyj:n toimitusjohtaja Mikko Kuitunen, lakimies Heikki Schrey, kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntija Pekka Silvennoinen, viestinnän asiantuntija Anna Sorainen ja markkinoinnin asiantuntija Eka Ruola.

– Halusin taustalle monipuolisen sijoittajajoukon, jonka kokemus auttaa ja haastaa meitä palvelumme kehittämisessä, markkinoimisessa ja kansainvälistämisessä. Tämä ryhmä on täyttä timanttia ja osoitus siitä, miten jo sijoittamisvaiheessa Boing onnistui kohtaanto-ongelman ratkaisussa, Oksanen naurahtaa.

– Konsultointiurani aikana olen ollut tavalla tai toisella osallisena yli 10 000 rekrytoinnissa. Olen todistanut, kuinka oikean talentin löytäminen siivittää yrityksen kasvuun. Boing tuo tähän prosessiin vauhtia ja tehoa ennennäkemättömällä tavalla. Ja se voi tehdä sen globaalisti, sanoo sijoittajatiimin jäsen Frank Korsström.

Lisätiedot:

Roope Oksanen, toimitusjohtaja, Boing
p. 0400 740 818

Frank Korsström, partneri ja neuvonantaja, liiketoimintastrategiat
p. 0400 703 990

Eka Ruola, partneri ja neuvonantaja, markkinointi & brändi