Whim palkittiin parhaana kestävän kehityksen mobiilipalveluna

Liikkumissovellus Whim on voittanut Best Mobile Service 2019 -kilpailussa kestävää kehitystä tukevien kiertotalouspalveluiden sarjan. Palkintoperusteissa korostettiin Whimin roolia ympäristöystävällisemmän liikkumisen edistäjänä.

Parhaat suomalaiset mobiilipalvelut on jälleen valittu vuotuisessa Digital Forum Finlandin, älykkään liikenteen ja kuljetuksen yhteistyöfoorumin ITS Finlandin sekä useiden muiden elinkeinoelämän toimijoidenjärjestämässä kilpailussa. Palkinnot jaettiin tiistaina Digital Transport Dayssa Helsingissä.

Uudet liikkumisen palvelut olivat kilpailussa isossa roolissa. Eri liikennemuotoja kausitilauksiksi yhdistävä Whim voitti kestävää kehitystä tukevien kiertotalouspalveluiden sarjan.

– Olemme erityisen iloisia siitä, että palkinto tuli kestävän kehityksen kategoriassa. Haluamme osaltamme olla tukemassa ympäristöystävällisempää liikkumista ja luomassa kestävämpää tulevaisuutta, kertoo MaaS Globalin ekosysteemi- ja ympäristöjohtaja Krista Huhtala-Jenks

Whim on maailman ensimmäinen ”liikkuminen palveluna” -sovellus. Järjestäjän tiedotteessa todetaan, että palvelu ”tarjoaa entistä toimivamman vaihtoehdon auton omistamiselle ja edistää samalla joukkoliikenteen käyttöä ja pyöräilyä.”

Best Mobile Service 2019 -kilpailuun ilmoitettiin yleisöäänestyksessä yhteensä satoja ehdokkaita, joista tuomaristo valitsi kategorioidensa parhaat. Teknologia-alan asiantuntijoista koostuvan tuomariston puheenjohtajana toimi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin.

– Laadukas asiakaslähtöinen palvelutuotanto sekä rohkeus kehittää palveluita suoraan myös kansainvälisille markkinoille ovat keskeisiä tekijöitä yhteiskuntamme menestyksen ja kilpailukyvyn kannalta, Marin toteaa järjestäjän tiedotteessa.

Whim on palkittu kilpailussa edellisen kerran vuonna 2017, jolloin palvelu voitti Parhaan kansainvälisen potentiaalin omaava palvelu -kategorian.

Tiistaina jaettu palkinto on jatkumoa Whimin voittoputkelle: viime viikolla sovellukselle myönnettiin kansainvälinen Good Design Award selkeästä muotoilusta ja saumattomasta palvelukonseptista.

Veera Aalto, viestintäpäällikkö, MaaS Global
press@whimapp.com

MaaS Global ja Whim
Vuonna 2015 perustettu MaaS Global on maailman ensimmäinen MaaS (Mobility as a Service eli liikkuminen palveluna) -yritys. Yritys lanseerasi marraskuussa 2017 Whim-liikkumissovelluksen, jolla on tehty jo yli kuusi miljoonaa matkaa. Whim toimii tällä hetkellä Helsingissä, Birminghamissa ja Antwerpenissä. Helsinkiläisen MaaS Globalin osakkeenomistajia ovat muun muassa Toyota Financial Service, Denso, Transdev, Aioi Nissay Dowa ja Veho.