World Press Photo -uutisvalokuvanäyttely esillä Oulun pääkirjastossa

Oulun pääkirjaston näyttelytilassa on esillä 1.–21.3.2012 maailman parhainta uutisvalokuvajournalismia World Press Photo 11 -näyttelyssä.

Lehdistötilaisuus ja näyttelyn viralliset avajaiset pidetään keskiviikkona 29.2. klo 13–14 Oulun pääkirjaston näyttelytilassa.

World Press Photo 11 esittelee parhaat valokuvat, jotka on otettu vuonna 2010. Näyttelyssä nähdään maailman kauneimmat, surullisimmat tai ajatuksia herättävimmät uutiskuvat sanomalehdistä, uutistoimistoista ja valokuvaajilta.

Kilpailuun tuli yhteensä 108 059 valokuvaa 5 691 valokuvaajalta 125 maasta. Yksi valokuva valittiin voittajaksi yhdeksästä luokasta. Valokuvat valitsi itsenäinen, alan kansainvälisistä ammattilaisista koostuva tuomaristo. Voittajavalokuvat koostettiin tähän kiertävään näyttelyyn, jossa vierailee vuosittain noin 2,5 miljoonaa ihmistä 100 pisteessä 45 maassa.

Vuosikirja, jossa esitellään kaikki voittajavalokuvat, julkaistaan vuosittain seitsemällä kielellä.

World Press Photo on itsenäinen voittoa tuottamaton järjestö, jonka pääkonttori on Amsterdamissa Alankomaissa. Toiminnan alettua vuonna 1955 järjestö on tullut tunnetuksi maailman suurimmasta ja arvovaltaisimmasta vuosittaisesta valokuvajournalismikilpailusta.

Järjestön päämääränä on myös tukea kansainvälistä ammattimaista valokuvajournalismia, stimuloida muutoksia valokuvajournalismissa, edistää tiedon saatavuutta, auttaa kehittämään valokuvajournalismin korkeita ammatillisia standardeja sekä edistää vapaata ja maksutonta kommunikaatiota.

Kilpailua sponsoroi maailmanlaajuisesti Canon ja TNT. Oulun-näyttelyn suurin sponsori on TEPSC Taiwanista. TEPSC kehittää ympäristöystävällisiä tuotteita energiatehokkuuteen ja puhtaaseen käyttövoimaan.

Näyttelyyn voi tutustua Oulun pääkirjaston aukioloaikoina eli ma-pe klo 920, la klo 1017 ja su klo 1216.

Lisätietoja näyttelystä: Yu-hsuan Lee, exhibition organizer, p. 045 208 5536, sähköposti: info(at)ouluworldpressphoto.org