Euroopan nopeimmat kasvajat kolminkertaistivat työpaikkamäärän

Report this content

Euroopan nopeimmat kasvajat kolminkertaistivat työpaikkamäärän Euroopan 500 nopeimman joukossa 18 suomalaisyritystä 19. Syyskuuta 2002 - Viisisataa Euroopan nopeimmin kasvavaa yritystä ovat luoneet yli 277 000 työpaikkaa eli lähes kolminkertaistaneet tarjoamiensa työpaikkojen määrän viiden viime vuoden aikana. Mukana olevat kahdeksantoista suomalaisyritystä loivat 2495 työpaikkaa, keskimäärin 139 paikkaa yritystä kohden. Muun muassa nämä tiedot käyvät ilmi vuoden 2002 eurooppalaista kasvua kuvaavasta Europe's 500 -raportista1), jonka yleiseurooppalainen yrittäjäjärjestö GrowthPlus on tänään julkaissut Brysselissä. Europe's 500:ssa mukana olevien suomalaisyritysten määrä on kaksinkertaistunut viime vuodesta - nyt mukaan pääsi kahdeksantoista yritystä, viime vuonna yhdeksän. Tämänvuotisen Europe's 500:n mukaan Suomi tuottaa pienyrityksiä eurooppalaista keskiarvoa enemmän. Edellä mainituista kahdeksastatoista yrityksestä neljätoista (eli 78 %) voidaan lukea pienyrityksiksi, koska ne työllistivät tutkimusjakson alussa (1996) alle sata henkeä. Kaikista viidestäsadasta eurooppalaisesta yrityksestä pienyrityksiä oli 54 %. Nämä viisisataa yritystä eivät kuitenkaan pysy pieninä vaan kasvavat nopeasti - niiden tarjoamien työpaikkojen määrä on vuosittain lisääntynyt keskimäärin 111:llä yritystä kohden. Sen lisäksi, että ne ovat lisänneet työpaikkojen määrää tasaisella 23 %:n vuosivauhdilla, ne ovat yhdessä kasvattaneet liikevaihtonsa yli kolminkertaiseksi, 21,1 miljardista 67,3 miljardiin euroon, mikä tarkoittaa 26 %:n yhdistettyä vuosikasvuvauhtia. Työpaikat ovat lisääntyneet Suomessa varsin samaan tahtiin kuin muuallakin Euroopassa, mutta liikevaihdon kasvussa yrittäjävetoiset suomalaisyritykset päihittävät eurooppalaiset kilpakumppaninsa. Kahdeksantoista suomalaisyritystä ovat kasvattaneet liikevaihtonsa lähes viisinkertaiseksi samana aikana, kun kaikkien viidensadan yrityksen yhteenlaskettu liikevaihto kolminkertaistui. Suomalaisyritykset kasvoivat vuosittain 36 % ja eurooppalaiset 26 %. Tätä jatkuvaa kasvua on rahoitettu enimmäkseen yksityisin varoin - erityisesti Suomessa, jossa vain yksi yrityksistä on noteerattu pörssissä. Suomen nopein kasvaja on helsinkiläinen Regex International Oy, jonka sijoitus 1) Euroopassa on 55:s. Yrityksen tarjoamien työpaikkojen määrä on kasvanut viidessä vuodessa 8400 %. Se aloitti yhden miehen firmana vuonna 1996 ja oli vuoden 2001 lopussa kasvanut 85 hengen työllistäjäksi, eli viidessä vuodessa työpaikkoja tuli 84 lisää. - Jatkuu - Nopeimmat kasvajat kolminkertaistivat työpaikkamäärän / sivu 2 Erityismaininnan ansaitsee lahtelainen Eurokangas, jonka sijoitus1 Suomessa on 13:s (Euroopassa 413:s). Yritys on ollut mukana Europe's 500:ssa joka kerran ja osoittanut huomattavaa, jatkuvaa kasvua kymmenen vuoden ajan perustamisvuodestaan 1991 alkaen. Regex International Oy toimii ohjelmistoalalla (erikoisalanaan Java- kehitysympäristöt ja Internet-ratkaisut) ja Eurokangas kuluttajatuote- ja -palvelualalla (erilaisten kankaiden maahantuojana ja vähittäismyyjänä), ja yritysten kasvu onkin sekä Suomessa että muualla Euroopassa jakautunut monipuolisesti eri teollisuudenaloille. Suomessa kasvun kärjessä ovat teollisuustuote- ja -palveluala (jota edustaa 27,8 % listan yrityksistä) sekä viestintä ja elektroniikka (22,2 % yrityksistä), kun taas Euroopan laajuisesti vahvin ala on oheispalvelut (16,4 % yrityksistä). GrowthPlusin toimitusjohtajan Philippe Leonardin mukaan nopea kasvu ei ole alasta riippuvaista, suhdanneherkkää eikä edes maakohtaista, vaan sen takana on lahjakkaita, kekseliäitä ja riskejä pelkäämättömiä yrittäjiä, joita tarvittaisiin Euroopassa enemmänkin. Yrittäjyys muodostuu arvoista, joiden ansiosta ihmiset pystyvät kohtaamaan kriisit myönteisin mielin, näkemään mahdollisuuksia siinä, missä muut näkevät ongelmia, ja kääntämään vaikeat tilanteet edukseen. Työllisyyden ja talouskasvun vilkastuttamiseksi Eurooppa tarvitsee lisää Europe's 500:ssa mukana olijoiden kaltaisia nopeasti kasvavia, työpaikkoja luovia yrityksiä. GrowthPlus julkaisee Europe's 500:n vuosittain tuodakseen julkisuutta Euroopan nopeimmin kasvaville yrityksille ja niiden kantaville voimille. "Kannustamme Euroopan hallituksia keskittymään politiikkaan, joka luo sopivan kasvuympäristön, innostaa ja rohkaisee yrittäjyyteen sekä suosii aloittelevia yrityksiä, kannusteperusteisia tukiohjelmia, panostusta asiantuntemukseen ja rahoitukseen sekä yrittäjäkeskeistä ajattelutapaa", Leonard sanoo. Lisätietoja: Nikki Walker, GrowthPlus, +32 2 743 1552 (suora numero) tai nikki@associationhq.com Johan Brehmer, Comunicado AB, +46 8 528 08 800 tai jb@comunicado.se Huomautuksia: 1) Europe's 500 käyttää yritysten luokitteluun David Birchin työllisyyden kasvun mittaamiseen kehittämää BIRCH-indeksiä, joka yhdistää sekä suhteellisen että absoluuttisen kasvun ja keskittyy erityisesti työpaikkojen luomiseen. Vuoden 2002 Europe's 500:ssa on mukana yrityksiä kahdeksastatoista maasta (kaikista viidestätoista EU-maasta sekä Islannista, Norjasta ja Sveitsistä). Osoitteesta www.growthplus.org löytyy tiedot kustakin tämänvuotisessa Europe's 500:ssa listatusta yrityksestä (hakuehtoina mm. maa, ala, työpaikkamäärä ja liikevaihto) sekä kattavat tilastotiedot ja taulukot (myös ladattavia kaavioita). Eurooppalaisten työpaikkoja luovien yrittäjien äänitorvena toimiva GrowthPlus on arvostettu yhdistys, joka yhdistää Euroopan dynaamisimmat ja kasvusuuntautuneimmat yrittäjät sekä muut yritysosakkaat. Yhdistys pyrkii edistämään yrittäjyyttä kaikkialla Euroopassa ja neuvomaan päättäjiä parantamaan yritysten kasvuympäristöä. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/19/20020919BIT00510/wkr0001.doc With Table http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/19/20020919BIT00510/wkr0002.pdf With Table