• Gummerus/

Ainutlaatuinen muistelmateos pienen juutalaistytön lapsuudesta toisessa maailmansodassa

Renatan sota kertoo 1940-luvun kauhuista ja vainoista lapsen näkökulmasta. Toisen maailmansodan alkaessa vasta 2-vuotias puolalaistyttö Renata menettää perheensä ja yksi toisensa jälkeen myös muut turvalliset aikuiset joko keskitysleireille tai muuten saksalaisten uhreiksi. Renata itse selviää monien auttajien, hyvän tuurin ja vaalean ulkomuotonsa ansiosta. Muistelmateos on koskettava tarina siitä, kuinka tarinat ja kirjat voivat syvästi lohduttaa pelkäävää ja ikävöivää lasta.

Kun kaksivuotias puolalaistyttö Renata herää syksyisenä yönä 1939 toisen maailmansodan alkuun, hän ei tiedä, mitä sota on. Hänelle se on myrsky, jonka vuoksi äiti ei enää saa käydä töissä. Saksalaisten miehitettyä maan Renata, hänen äitinsä ja isoäitinsä joutuvat juutalaisten gettoon, josta Renata onnistuu pakenemaan muiden jouduttua keskitysleirille.

”Minulle sota merkitsi sitä, että katselin öistä tähtitaivasta tai aurinkoisen päivän harsopilviä pimennettyjen ikkunaruutujen takaa ja saatoin vain kuvitella auringon lämmön selälläni tai viileiden sadepisaroiden tipahtelun kasvoilleni. Sota tarkoitti sitä, että miehet taistelivat ja tappoivat, varastivat muiden omaisuutta ja veivät rakastamani ihmiset pois; se tarkoitti tyhjyyttään kurnivaa ja kurisevaa vatsaa; ainaista hiljakseen olemista; varpaillaan hipsimistä aikuisten läheisyydessä koska heidän mielialansa saattoi muuttua hetkessä; ja löydetyksi tulemisen pelkoa.”

Renatalle löytyy auttajia, mutta kaikki heistä eivät ole hyväntahtoisia. Monen sotavuoden piilottelu ja pallottelu paikasta toiseen, aikuiselta aikuiselle, on pienelle, vanhempansa menettäneelle tytölle raskas kokemus. Lohtua ja iloa Renata löytää kirjoista, joita hän joissakin piilopaikoissaan pääsee lukemaan ja jopa ahmimaan. Charles Dickensin David Copperfield auttaa Renataa käsittelemään yksinäisyyttä, Grimmin sadut puolestaan syvimpiä pelkoja. Myöhemmin Renata toteuttaa paitsi lupauksensa seurata äitiään opettajan uralle myös unelmansa kirjallisuuden opiskelemisesta ja kirjoittamisesta.

Renata Calverley
Renata Calverley syntyi Puolassa 1937. Hän on opiskellut kirjallisuutta Nottinghamin yliopistossa, ja hänellä on ylempi korkeakoulututkinto opettamisesta ja diplomi luovasta kirjoittamisesta. Pitkän opettajanuran ohella hän on ansioitunut puhujana, joka on kertonut kokemuksistaan sodassa eri puolilla Iso-Britanniaa. Renata Calverley asuu miehensä kanssa Oxfordissa.

Renata Calverley: Renatan sota
Let Me Tell You a Story
suomentanut Ruth Jakobson
Ovh 34 €