Akuutti-ohjelman vetäjät vastaavat terveystiedon janoon ihmisläheisellä oppaalla

Akuutti - Potilaan käsikirja on kompakti ja luotettavaa tietoa tarjoava opas, johon on listattuna kymmeniä erilaisia oireita. Opas auttaa potilasta määrittelemään, mistä hänen oireilussaan voisi olla kyse ja mitä tulisi tehdä esimerkiksi mahakivun tai kurkkukivun yllättäessä. Olisiko syytä lähteä lääkäriin vai kuinka vaivaa voisi hoitaa kotona? Kirjan avulla potilas osaa valmistautua lääkärissä käyntiin ja saa siitä parhaan mahdollisen hyödyn.

Oppaan takana ovat lääkäri Risto Laitila ja toimittaja Mikko Penttilä. Sympaattinen parivaljakko on vetänyt televisio-ohjelma Akuutin omalääkärin vastaanottoa jo kymmenen vuoden ajan. Suositussa ohjelmassa he vastaavat katsojien terveysaiheisiin kysymyksiin humoristisella tyylillään. Nyt he haluavat tarjota vastauksia yleisimpiin mieltä askarruttaviin sairauksiin ja oireisiin liittyviin kysymyksiin ymmärrettävän kirjan muodossa.

Akuuttia esitetään TV1: ssä keskiviikkoisin klo 19:55. Uusinnat tulevat torstaisin ja lauantaisin. Ohjelmaa seuraa joka viikko yli 500 000 katsojaa.

”Akuutin omalääkärin postilaatikko pullistelee ja on tehnyt sitä tasan 10 vuotta. Kirjeissä kysytään hyvin arkisia sairauksiin ja niiden oireisiin liittyviä kysymyksiä. Se on mielestämme sellainen signaali kansalaisilta, että tälle kirjalle on tarve ja tilaus”, Risto Laitila kertoo oppaan synnystä.

”Kirja tulee todelliseen tarpeeseen. Akuuttiin tulee jatkuvasti yhteydenottoja, joissa kerrotaan, että lääkärissä on käyty, mutta ei ole oikein saatu selvää mikä vaivaa, saati kuinka se hoituisi. Tämän vuoksi kirjassa on paljon vinkkejä siitä, kuinka valmistautua lääkärikäyntiin ja mitä kannattaa jo valmiiksi selvittää”, Mikko Penttilä kiteyttää.

Risto Laitila
Risto Laitila valmistui lääkäriksi 1980-luvulla. Yksittäiset potilaat ja suuri yleisö tuntevat hänet lääkärinä, jolta voi kysyä mitä tahansa terveyteen tai sairauksiin liittyvää. Laitila on toiminut Akuutin omalääkärinä 10 vuoden ajan, ja hän pitää ET-lehden lääkäripalstaa. Potilastyötä hän tekee arkisin omalla vastaanotollaan.

Mikko Penttilä
Mikko Penttilä on perheenisä ja vapaa toimittaja, joka tuottaa sisältöä sanoma- ja aikakauslehtiin, televisioon, radioon ja internetiin. Akuutin remmissä hän on ollut vuodesta 2001. Porilainen, joka asuu muualla.

Risto Laitila & Mikko Penttilä: Akuutti- Potilaan käsikirja

Kati Turpeinen, viestintäharjoittelija, p. 050 383 6786, kati.turpeinen@gummerus.fi