• Gummerus/

Alice Hoffmanin uusin romaani on 1900-luvun alun New Yorkiin sijoittuva maaginen rakkaustarina

Suositun amerikkalaiskirjailija Alice Hoffmanin Ihmeellisten asioiden museo (Gummerus) on lumoava kertomus kahden yksinäisen nuoren elämästä ja kohtaamisesta karussa 1900-luvun alun New Yorkissa. Nopeasti kehittyvässä kaupungissa yhteiskuntaluokkien välillä vallitsee pohjaton kuilu: naisia ja lapsia kohdellaan kaltoin, työläisten olot ovat surkeat, kauppaa käydään niin esineillä kuin ihmisilläkin.  Hoffmanin uusin teos nostaa hänet amerikkalaisten kirjailijoiden kärkikastiin.

Coney Islandilla sijaitseva Ihmeellisten asioiden museo tunnetaan salaperäisiä kykyjä omaavista ihmeistään. Museon omistajan erikoislaatuinen Coralie-tytär esiintyy vastentahtoisesti yhtenä museon vetonauloista. Häneltä pitkään evätty itsenäinen päätäntävalta ja despoottinen isä saavat nuoren naisen kaipaamaan kipeästi vapauteen. Toisaalla juutalaisen yhteisönsä jättänyt valokuvaaja, Eddie Cohen vangitsee filmille kaupungin synkimmät ongelmat. Eddiellä on kyky löytää kadonneita ihmisiä, mutta miehen omat menneisyyden aaveet eivät ota hävitäkseen. Kun nuoret kohtaavat keväällä 1911, syntyy molempien sydämissä toivo oman paikan ja perheen löytymisestä.

“Kun suuntasin katseeni näiden ihmeellisyyksien ohitse, näin yllättävän syntymäpäivälahjani, joka oli koristeltu sinisin silkkinauhoin ja paperitähtiköynnöksin. Se seisoi kunniapaikalla: iso lasinen vesiallas. Sen pohjalla oli kotilonkuoria, joita oli kerätty kaikkialta maailmasta, Intian valtamerestä aina Kiinanmerelle asti. Isän ei tarvinnut kertoa minulle, mitä altaassa esiteltäisiin, sillä sen vieressä oli hänen ammattimieheltä tilaamansa pähkinäpuinen kilpi, jossa luki lehtikullasta valmistetuin kirjaimin: IHMISMERENNEITO. Tittelin alle oli kaiverrettu yksi ainoa sana, minun nimeni: Coralie.”

Punainen puutarha -romaanista (2012) sanottua: ”Hoffmanin kertojanääni on erittäin omaperäinen ja ainutlaatuinen.” – Länsi-Savo

Alice Hoffman
Suositun amerikkalaisen kirjailijan Alice Hoffmanin (s. 1952) tuotanto tunnetaan erityisesti taianomaisista elementeistä ja vahvoista naishenkilöistä. Hoffman on kirjoittanut yli kaksikymmentä romaania, ja hänen teoksiaan on käännetty yli kahdellekymmenelle kielelle. Monesti bestseller-listoilla loistaneen Hoffmanin teoksia on sovitettu myös Hollywood-elokuviksi. Hoffman asuu Bostonissa.

Alice Hoffman: Ihmeellisten asioiden museo
alkuteos The Museum of Extraordinary Things
suomentanut Raimo Salminen

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi