Amin Maaloufin Valon puutarhat kertoo unohdetun maailmanuskonnon synnystä

Ranskan kiitetyimpien kirjailijoiden joukkoon kuuluvan Amin Maaloufin kauneutta ja filosofiaa huokuva romaani Valon puutarhat (Gummerus) kertoo menneiden aikojen maailmanuskonnon, manikealaisuuden, perustajan tarinan. Manin elämänkatsomuksen pohjana oli suvaitsevaisuus, mutta hänen rauhantahtoinen viestinsä on hukkunut sotaisan maailmamme melskeessä.

Joka uskonnolla on ollut legioonansa. Paitsi Manin. Mahtoiko hän erehtyä aikakaudesta? Mahtoiko hän erehtyä planeetasta?

Nykyihmisen mielessä sana manikealaisuus tarkoittaa mustavalkoista ja ehdotonta ajattelua. Profeetta Manin ajattelusta mustavalkoisuus oli kuitenkin kaukana. Mani oli 200-luvulla jaa. elänyt persialaisen kuvataiteen isä, lääkäri ja filosofi, jolle kauneuden vaaliminen kaikin aistein oli uskontoa. Hän kuvaili uskontoaan merenä, johon muut uskonnot kuten zarathustralaisuus, kristinusko ja buddhalaisuus yhtyvät. Maailmanuskonnoksi levinnyt manikealaisuus kilpaili kristinuskon kanssa suosituimmuudesta monta sataa vuotta.

Mani oli suuri ihmisten sisäiseen Valoon uskonut humanisti, joka yritti saada uskontojen keskinäisen taistelun vallasta ja maailmanherruudesta loppumaan. Yksi syy manikealaisuuden häviämiseen maailmankartalta lienee juuri tässä: Manin mielestä uskonnon nimissä ei pitänyt sotia. Hänen sanomansa suosio muodostui lopulta liian suureksi uhaksi vallanpitäjille.

Manikealaisuuden isä on historian henkilönä painunut unohduksiin, mutta hänen humaani rauhansanomansa on tänä päivänä yhtä ajankohtainen kuin 200-luvun Mesopotamiassa. Romaanissaan Valon puutarhat Amin Maalouf, joka itse on kasvanut uskontojen hajottamassa Libanonissa, herättää mielikuvituksen ja huolellisen taustatyön keinoin unohdetun Manin henkiin ja kuljettaa lukijan hänen matkassaan nuoruusvuosien palmulehdosta tien päälle, Tigris-joen laaksosta Indus-virralle, valtavaan suosioon ja lopulta elämän traagiseen päätepisteeseen.

[Valon puutarhat] yhdistää taiturimaisesti historiaa, fiktiota ja mytologiaa… Amin Maaloufin vahvuus on hänen kykynsä luoda historiasta tarinoita ja tarinoista historiaa.

– World Literature Today

Amin Maalouf
Beirutissa 1949 syntynyt Amin Maalouf on asunut Ranskassa vuodesta 1976 lähtien. Hänet tunnetaan merkittävänä ajattelijana ja kulttuurivaikuttajana. Muiden muassa Samarkand-romaanillaan ihastuttaneen Maaloufin arvostettuja proosa- ja tietoteoksia on käännetty yli 40 kielelle, ja hän on laatinut myös librettoja Kaija Saariahon oopperoihin. Maalouf valittiin ensimmäisenä libanonilaisena Ranskan akatemian jäseneksi vuonna 2012.

Amin Maalouf, Valon puutarhat
alkuteos Les jardins de lumière
suomentanut Anna-Maija Viitanen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt