Andalusialainen ystävä panee pohtimaan mikä on hyvää ja mikä pahaa

Alexander Söderbergin Andalusialainen ystävä on tyylikäs kansainvälinen trilleri, jonka taitavasti punottu juoni pitää otteessaan. Se on ajaton kertomus hyvän ja pahan taistelusta, jossa vain vahvin jää henkiin. Kirja kuvaa järjestäytynyttä rikollisuutta poikkeuksellisella tavalla, ja se on täynnä sekä kiinnostavia henkilöhahmoja että intensiivisiä toimintakohtauksia, joiden brutaalius saa lukijan haukkomaan henkeään.

”Kuvittele Miehet jotka vihaavat naisia, sekoita siihen Sopranosit, nosta vielä panoksia, salpaa ovi ja nakkaa kahva menemään. Alexander Söderberg on kirjoittanut mahtavan trillerin, jota ei voi jättää lukematta.”
– Kirjailija Brad Thor

Leskeksi jäänyt sairaanhoitaja Sophie Brinkmann tapaa Hector Guzmanin työpaikallaan, jonne tämä on joutunut yliajon seurauksena. Sophien ja Hectorin välille syttyy heti jotain, ja jännite ajaa heitä vääjäämättä kohti toisiaan. Vähitellen Sophie alkaa ymmärtää, että Hector ei olekaan ihan tavallinen kirjakustantaja, vaan osa rikosperhettä, jota johtaa Hectorin isä, kummisetämäinen Guzman El Bueno. Sophie ajautuu tahtomattaan kahden rikollisjärjestön säälimättömään sotaan, johon sotkeutuu myös poliisin erikoisryhmä. Jokainen käänne hämmentää Sophieta, eikä hän enää tiedä keneen luottaa, kun hyvät osoittautuvat pahoiksi ja pahat hyviksi. Lopulta koittaa hetki, jolloin hänen on valittava puolensa.

”Mies teki kuolemaa hänen sylissään. Ja hän olisi osasyyllinen ihmisen kuolemaan. Minkä takia? Hectorinko? Kaikki mitä hän oli oppinut, kaikki mitä hän oli tähän saakka arvostanut soti täydellisesti tilannetta vastaan.”

Alexander Söderberg
Alexander Söderberg (s. 1970) on ruotsalainen tv-käsikirjoittaja ja ohjaaja. Andalusialainen ystävä, Sophie Brinkmannista ja corleonemaisesta Guzmanien klaanista kertovan trilogian ensimmäinen osa, on hänen esikoisromaaninsa. Söderberg hallitsee suvereenisti sekä henkeäsalpaavat toimintakohtaukset että psykologisesti uskottavat henkilöhahmot. Kirjasta tuli maailmanmenestys jo ennen julkaisemistaan, kun se myytiin jättimäisillä summilla yli kolmeenkymmeneen maahan. Sen elokuvaoikeudet on myyty Hollywoodiin.

Alexander Söderberg: Andalusialainen ystävä
alkuteos Den andalusiske vännen