Anna Gavaldan odotettu, särmikäs uutuus palkitsee lukijansa

Uutta Anna Gavaldan romaania on odotettu monta pitkää vuotta. Lempi ei ole leikin asia palkitsee odotuksen sydäntä vuoroin kylmäävällä ja lämmittävällä kertomuksella päähänpotkitusta Billiestä, joka kääntää vaikeudet voitoksi löydettyään tosiystävän toisesta ulkopuolisesta, Franckista. Ronskilla puhekielellä kirjoitettu sateenkaaritarina kertoo makeilematta ystävyydestä, rakkaudesta ja niiden välisestä häilyvästä rajasta.

”Minua ei pelastanut Ranskan tasavallan koululaitos. Eivät ala- eivätkä yläkoulun opet, ei kommuuniolle meidät saatellut kiltti neiti Gisèle eivätkä ne koulukavereitten vanhemmat, jotka kauhistelivat painavia koulureppuja, tai ne kilttien luokkakaverien valveutuneet vanhemmat, jotka kuuntelivat radion kulttuuriohjelmia ja lukivat kirjoja ja sellaista, ei, minut pelasti tuo... (osoitin häntä pimeässä), Franck Muller.

Niin, tuo hintti tuossa... Franck, joka oli minua puoli vuotta nuorempi ja viisitoista senttiä lyhyempi, joka hor- jahti aina kun häntä läimäytti olalle ja jota aina kiusattiin koulubussin pysäkillä. Hän pelasti minut.
Hän ja vain hän.”

Katuviisas Billie ja taiteellisesti lahjakas Franck tutustuvat saadessaan harjoiteltavakseen koulunäytelmän yhteisen kohtauksen. Luusereiksi leimatut ymmärtävät teatterin avulla voimansa, ja näytelmäharjoitukset Franckin lempeän mummin luona aloittavat heidän yhteisen tarinansa. Kirjassa seurattavalla polulla aikuisuuteen on kuitenkin vielä monta kivistä mutkaa.

Anna Gavalda onnistuu kertomaan potentiaalisen nyyhkytarinan rehellisesti ja ilman siirappia. Lempi ei ole leikin asia on ollut huikea menestys kirjailijan kotimaassa, Ranskassa. Suomennos löytää hienosti rosoisen kasvutarinan alkuperäisen klangin ja päähenkilö Billie on kiroilevana inhorealistinakin herttaisin ja aidoin romaanihenkilö aikoihin.

”Billie, minun Billieni, tämä rikkinäisen lapsuuden elänyt prinsessani, joka tarpoo elämän polkuja toisessa kädessään kivääri ja toisessa Musset’n näytelmä Ei lempi leikin vuoksi, on ihanin asia, joka minulle on tapahtunut sitten aloitettuani kirjoittamisen.”
– Anna Gavalda uusimmasta kirjastaan

Anna Gavalda
Anna Gavalda (s. 1970) on Ranskan suosituimpia kirjailijoita, ja hänen kirjojaan on käännetty 42 kielelle. Gavalda asuu Pariisin eteläisessä esikaupungissa ja kirjoittaa aamuin illoin täynnä paloa kertoa tarinoita koko maailmalle. Jäljelle jääneen ajan hän käyttää kahden lapsensa kasvattamiseen. Lempi ei ole leikin asia on Gavaldan seitsemäs kaunokirjallinen teos, ja se nousi heti ilmestyttyään Ranskan listaykköseksi.

Anna Gavalda: Lempi ei ole leikin asia
Billie