Anna Janssonilta uusi dekkarisarja lapsille

Maria Wern –dekkareistaan tunnettu ruotsalainen Anna Jansson on tehnyt uuden aluevaltauksen lastendekkareihin. Janssonin Emil Wern tutkii -kirjat ovat hauskoja ja jännittäviä kertomuksia juuri lukemaan oppineille. Päähenkilönä seikkailee yksitoistavuotias Emil, joka ratkoo visaisia arvoituksia yhdessä pikkusiskonsa Lindan ja höpsön koiran Mollyn kanssa. Sarjan kaksi ensimmäistä osaa ovat Ritarien taistelu ja Kadonneet retkirahat (Gummerus).

Emil Wern asuu muurien suojassa Gotlannin Visbyssä. Kotipihan perällä hän pitää omaa salapoliisitoimistoaan. Ja Visbyssä sellaista todellakin tarvitaan, sillä kadut ovat täynnä toinen toistaan hämäräperäisemmän näköisiä tyyppejä.

Ritarien taistelu -kirjassa koko Visby valmistautuu keskiaikaviikkoon ja kaupunki on täynnä ritariajan tunnelmaa. Emilillä ja hänen kaverillaan Ubbella on liput turnajaisnäytökseen, mutta jotain hämärää tapahtuu aina kun ritarien taisto on alkamaisillaan. Emil päättää selvittää, kuka kumma turnajaisia oikein sabotoi.

Kadonneet retkirahat -kirjassa Emil ja hänen koulutoverinsa keräävät rahaa luokkaretkeä varten. He myyvät makeisia, järjestävät diskon ja tarjoutuvat hoitamaan lemmikkieläimiä. Kaikki osallistuvat, ja lopulta kasassa on 2700 kruunua! Mutta joku kähveltää rahat juuri kun lapset ovat laskeneet ne… Kuka voi olla niin kelju? Taas tarvitaan Emilin neuvokkuutta arvoituksen ratkaisemisessa.

Molemmissa kirjoissa on Mimmi Tollerupin ilmeikäs mustavalkokuvitus.

Anna Jansson: Ritarien taistelu
alkuteos Riddarnas kamp
suomentanut Sirkka-Liisa Sjöblom
ovh: 16 €

Anna Jansson: Kadonneet retkirahat
alkuteos Klasskassan
suomentanut Sirkka-Liisa Sjöblom
ovh: 16 €

Anna Jansson
Anna Jansson (s. 1958) varttui Visbyssä ja työskenteli vuosia sairaanhoitajana. Inspiroituneena sairaalassa kuulemistaan tarinoista hän alkoi kirjoittaa öisin rikosromaaneja. Esikoisteos julkaistiin Ruotsissa vuonna 2000. Örebrossa asuvan Janssonin romaaneja on käännetty kahdeksalle kielelle.

Lisätietoja
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt