• Gummerus/

Anne Holt kirjoitti lääkäriveljensä kanssa sairaalamaailmaan sijoittuvan trillerin

Dekkarikuningatar Anne Holt on kirjoittanut pikkuveljensä, kardiologi Even Holtin kanssa sairaalamaailmaan sijoittuvan trillerin Kuoleman tahdissa (Gummerus). Trilogian ensimmäinen osa on sekoitus norjalaista sairaalamiljöötä ja kansainvälistä lääkebisnestä. Teos pohtii lääketeollisuuden etiikkaa: yhdessä vaakakupissa on yksittäisen potilaan henki ja toisessa kansainvälisen pörssiyhtiön maine ja suuret rahat.

Sara Zuckerman on Norjan johtava sydänkirurgi. Rautainen ammattilainen ja voimakastahtoinen nainen ei ole kovin suosittu työpaikallaan Bærumin sairaalassa. Ärtymys vain kasvaa kun hän alkaa kollegansa Ola Farmerin kanssa tutkia erikoista kuolemantapausta. Näyttää siltä, että markkinoiden suosituimmassa rytmihäiriötahdistimessa on jotain vikaa. Kun toinen potilas kuolee yllättäen tahdistimen asennuksen jälkeen, alkaa kiivas ajojahti aikaa vastaan, ja Sara alkaa pelätä pahinta: ehkä laitteita on peukaloitu tahallisesti.

Anne Holt tunnetaan muun muassa vahvoista naispäähenkilöistä kuten Hanne Wilhelmsenistä ja Inger Johanne Vikistä kertovien kirjojen tekijänä. Uuden kirjasarjan särmikäs päähenkilö Sara Zuckerman kulkee heidän jalanjäljissään. Kuoleman tahdissa yhdistelee taitavasti pohjoismaista rikoskirjallisuutta ja kansainvälistä trilleriä.

Kirjasta sanottua:

Rikoskirjailijaveteraani Anne Holt ja hänen veljensä Even Holt ovat kirjoittaneet tyylikkään trillerin, joka sijoittuu lääketieteen ja talouselämän maailmaan. Se pitää lukijan tiukasti otteessaan ja herättää näkemään, mitä kaikkea voisi tapahtua, jos elintärkeitä lääketieteellisiä laitteita sabotoitaisiin…
– Bergenavisen

Anne Holt
Anne Holt (s. 1958) on koulutukseltaan asianajaja. Hän on toiminut Norjan oikeusministerinä, työskennellyt Norjan poliisin palveluksessa sekä luonut merkittävän uran toimittajana. Nykyisin hän on täysin omistautunut menestyksekkäälle kirjailijanuralleen.

Even Holt
Even Holt (s. 1963) on ammatiltaan sekä insinööri että lääkäri. Hän työskentelee kardiologina Bærumin sairaalassa Oslon ulkopuolella. Kuoleman tahdissa on hänen ensimmäinen kirjansa.

Anne Holt ja Even Holt, Kuoleman tahdissa
alkuteos Flimmer
suomentanut Katriina Huttunen

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt