Anne Holtin uusi rikosromaani pureutuu viharikoksiin

Anne Holt on tarttunut uudessa dekkarissaan Kasvoton tuomio (Gummerus) ajankohtaiseen ja maailmalla yleistyvään ilmiöön eli viharikoksiin. Holt kuvaa veitsenterävästi rikoksia, joissa rikosten taustalla on erilaisuuteen – etniseen, uskonnolliseen ryhmään tai seksuaaliseen vähemmistöön – kohdistuva viha. Norjan dekkarikuningattaren uusi rikosromaani on vahvasti kantaa ottava ja kaukana yksinkertaisesta viihteestä. Anne Holt vierailee Suomessa 18.-19.10.2010.

Joulukuu 2008. Norjan talvi on luminen, ja uuden vuosi tuhannen ensimmäinen talouskriisi ravistelee jouluun valmistautuvaa kansaa. Kesken joulunvieton kriminologi Inger Johanne Vikin rikostutkijamies Yngvar Stubø hälytetään Oslosta Bergeniin. Bjørgvinin pidetty naispiispa on löydetty puukotettuna jouluaattoyönä keskeltä pientaloalueen katua.

Tapauksella on epämiellyttäviä yhtymäkohtia Inger Johanne Vikin omaan, viharikoksia käsittelevään tutkimustyöhön. Pian Inger Johannesta alkaa tuntua kuin joku seuraisi hänen ja 13-vuotiaan tyttärensä Kristianen liikkeitä. Samaan aikaan Oslon poliisitalossa rikoskomisario Silje Sørensenin pöydällä makaa kolme ratkaisematonta murhatapausta. Kun kysymysten riivaama Inger Johanne Vik hakeutuu Silje Sørensenin puheille, murhien taustalta alkaa hiljalleen hahmottua karmaiseva palapeli.

”Kasvoton tuomio on nopeatempoinen ja hurmaava rikosromaani, jossa vuorottelevat sulavat siirtymät ja hätkähdyttävät kannanotot. Kirjailija on parhaimmillaan vastustamaton. […] Kasvoton tuomio on Anne Holtin parhaita rikosromaaneja.” – Aftenposten

Anne Holt
Anne Holt (s. 1958) on koulutukseltaan asianajaja. Hän on toiminut lyhyen ajan Norjan oikeusministerinä, työskennellyt Norjan poliisin palveluksessa sekä luonut merkittävän uran toimittajana. Nykyisin hän on täysin omistautunut menestyksekkäälle kirjailijanuralleen. Holt on värikäs ja vaikutusvaltainen keskustelija, joka ottaa myös romaaneissaan kantaa päivänpolttaviin yhteiskunnallisiin kysymyksiin.

Anne Holt: Kasvoton tuomio
Suomentanut Sanna Manninen
Ovh. 33,30

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt