Anneli Kannon romaani Pyöveli vie 1670-luvun noitavainoihin Pohjanmaalle

Anneli Kannon Pyöveli (Gummerus) on rehevä ja groteski romaani kolmesta miehestä, jotka päättävät pohjalaisten elämästä ja kuolemasta: pyövelistä, tuomarista ja apteekkarista. Kanto kuvaa 1600-luvun yhteiskuntaa uskottavasti. Fiktiivisen romaanin taustalla on paljon tutkimustyötä ja todellisia henkilöitä sekä tapahtumia.

Anneli Kanto on suunnitellut suomalaisista pyöveleistä kertovaa kirjaa pitkälti toistakymmentä vuotta. Hän on perehtynyt Euroopan pyövelien historiaan, Pohjanmaan noituusoikeudenkäynteihin ja alueella eläneisiin ja työskennelleisiin mestarismiehiin, kuten Heikki Hakalaiseen, joka hoiti tointaan yli 40 vuotta. ”Pyövelit olivat ihmisiä ammattinsa takana. Monet pakotettiin ammattiinsa, jota he eivät olisi halunneet harjoittaa. Pyövelit olivat tarpeellisia yhteiskunnan virkamiehiä, mutta heitä halveksittiin ja kohdeltiin julmasti. Pyövelin pojalla ei ollut muuta tietä kuin tulla pyöveliksi, pyövelien tyttäristä tuli pyövelinvaimoja tai huoria”, Anneli Kanto kertoo.

Johann, pyövelin poika Vaasasta lähetetään Lyypekkiin oppimaan isänsä ammatti. Hän palaa kotiinsa oppineena ammattilaisena. ”Osaan mestata miekalla ja kirveellä, taidan hirttää, hukuttaa ja haudata elävältä. Voin rakentaa polttorovion ja polttaa elävän taikka kuolleen. Tiedän kovan kuulustelun menettelytavat.” Samaan aikaan Johannin kanssa Vaasaan saapuu kaukaa Nevanlinnasta salaperäinen matkalainen, joka esittäytyy apteekkari Eggertsiksi. Kihlakunnan tuomari Wisander, pyöveli Johann ja apteekkari Eggerts ajautuvat omalaatuiseen riippuvuussuhteeseen keskenään. Kun noitavainot Pohjanmaalla alkavat, muuttuu kaikkien kolmen elämä peruuttamattomasti.

Anneli Kanto
Anneli Kanto on tamperelainen kirjailija ja käsikirjoittaja. Hänen esikoisromaaninsa Piru, kreivi, noita ja näyttelijä sai kiittävän vastaanoton ja oli Runeberg-palkintoehdokkaana 2007. Vuonna 2008 ilmestyneestä romaanistaan Veriruusut Kanto sai Gummeruksen Kaarlen palkinnon.

Kannolta ilmestyi 2013 omakohtainen kirja Pala palalta pois – kertomuksia Alzheimerin taudista. Kirja sai paljon vastakaikua muistisairaiden omaishoitajilta. Sekä Veriruusut että Pala palalta pois on dramatisoitu ja esitetty näytelminä.

Kanto on kirjoittanut lukuisia palkittuja lasten ja nuorten kirjoja, näytelmiä sekä tv-draamoja, joista uusin on syksyllä 2015 esitettävä Haamukirjoittaja.

Anneli Kanto, Pyöveli

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi