Aseilla on ollut merkittävä rooli historian kulkuun

Aseteknologian historia on myös ihmiskunnan historiaa, sillä aseet ovat muovanneet maailmaa ja sodankäynnin tapoja. Sata asetta joilla tehtiin historiaa -teos (Gummerus) kuvaa, miten erilaiset aseet ovat vaikuttaneet sotataktiikkaan, miten ne ovat muuttaneet sodankäynnin luonnetta ja millaiset vaikutukset niillä on ollut historian kulkuun.

Kirja esittelee 100 asetta eri puolilta maailmaa aina samurai-miekasta käsikranaattiin, Spitfire-hävittäjään ja kalašnikoviin. Samalla se avaa mielenkiintoisen näkökulman koko ihmiskunnan historiaan, sillä sodankäynti on aina ollut yksi ihmisen toiminnan tärkeimmistä liikkeellepanevista voimista. ”Siitä lähtien kun esihistoriallisen ajan ihminen tarvitsi jotain ’kättä pitempää’, yksi sodankäynnin perustavoitteista on ollut saavuttaa tekninen yliote vastustajista. Ylivertaisten aseiden kehittäminen on aina saanut ihmisen kekseliäisyyden liikkeelle.”

Sata asetta joilla tehtiin historiaa -teos esittelee kaikki erilaiset asetyypit kirveistä panssarivaunuihin, merimiinoihin ja miehittämättömiin lentokoneisiin.  Se käy läpi myös aseiden toimintaperiaatteet, edut ja haitat, käyttötarkoitukset sekä vaikutukset taistelutaktiikkaan.

Keihäs on epäilemättä yksi ihmiskunnan varhaisempia aseita. Rooman legioonalaisten taisteluvarustukseen kuului 250 vuoden ajan keihään lisäksi kilpi ja miekka. Nämä kolme yhdistettynä rautaiseen kuriin, erinomaiseen koulutukseen ja häikäilemättömään asenteeseen auttoivat luomaan yhden kaikkien aikojen mahtavimmista valtakunnista.

Vuosina 1500–1800 sotateknologia kehittyi huimasti, etenkin merisodankäynnissä. Siirryttäessä purjelaivojen aikakaudelle muutamilla tykeillä aseistetut kaleerit ja kaljuunat korvattiin mahtavilla linjalaivoilla, joista suurimmissa oli yli sata kanuunaa rivissä molemmilla laidoilla. 1800-luvulla sotalaivat kokivat dramaattisen muodonmuutoksen, kun höyrykoneet ja potkurin keksiminen vapauttivat ne tuulien oikuilta. Dreadnought-luokan taistelulaivojen ilmestyminen 1900-luvun alussa oli lähes yhtä merkittävä turvallisuuspoliittinen ja strateginen mullistus kuin ydinaseiden keksiminen 1940-luvulla.

Chris McNab, Sata asetta joilla tehtiin historiaa
alkuteos A History Of The World in 100 Weapons
suomentanut Kari Koski
Ovh.43 €