Audrey Hepburn ja modernin naisen nousu

Auringonnousu Manhattanilla (Ajatus Kirjat) kertoo luomisen tuskasta ja glamourista Aamiainen Tiffanylla -elokuvan kulisseissa. Lisäksi kirja kertoo myös sen, kuinka sitten kävi: miten Audrey Hepburnista tuli 60-luvun Uuden Naisen esikuva, ja miksi tuo elokuva kiehtoo meitä vuosi toisensa jälkeen?

Elokuvat tehdään unelmista ja kaipauksesta: näyttelijä Audrey Hepburn haluaa perheen ja jännittää näyttelemistä. Kirjailija Truman Capote hakee äidin korviketta New Yorkin hienostonaisista. Kolhuja urallaan kokenut käsikirjoittaja George Axelrod puolestaan haluaa kirjoittaa uuden ajan elokuvan: hienostuneen verbaalisen komedian, joka kertoo totuuden aikuisista sängyssä ja sen ulkopuolella.

Sam Wasson kertoo herkullisen tarinan siitä, miten juuri näiden ihmisten kohtalot kietoutuvat osaksi maagista elokuvaa, jossa yhdistyvät siveys, intohimo ja eleganssi.

Wasson päästää lukijan kärpäseksi kattoon elokuvan roolitusneuvotteluista kuvauspaikan kinasteluihin ja aina Oscar-gaalaan asti. Ennen kaikkea Auringonnousu Manhattanilla kertoo, millainen nainen todella oli Hepburn, joka sekoitti katsojien päät ihanana ja paheellisena Holly Golightlynä, ja miksi hän sai Hollywoodin ja koko maailman näkemään naiset toisin silmin.

”Kirja on yhtä hieno luomus kuin pikkumusta, jonka Aamiainen Tiffanylla teki kuuluisaksi.”
– The New York Times

”Niin nokkela ja viihdyttävä, että sen mukana pitäisi tulla popcornia.”
– People

Sam Wasson: Auringonnousu Manhattanilla
Alkuteos:
Fifth Avanue, 5 A.M – Audrey Hepburn, Breakfast at Tiffany’s and the Dawn of the Modern Woman
Suomentanut:
Taina Helkamo

Ovh: 27,30 €

Sam Wasson
Sam Wasson on opiskellut elokuva-alaa Wesleyanin yliopistossa ja USC:n elokuvataiteen koulussa. Hän on kirjoittanut kirjan ohjaaja Blake Edwardsin elämästä ja elokuvista. Wasson kutsuu Los Angelesia kotikaupungikseen mutta jakaa aikansa ja vaatekaappinsa sen ja New Yorkin välillä.

Lisätietoja
Katja Leino, viestintä- ja markkinointijohtaja, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi

Arvostelukappale- ja kuvapyynnöt

Ajatus Kirjat