• Gummerus/

Bestseller-kaksikon uudet trillerit tarjoavat taattua jännitystä ja nerokkaita juonenkäänteitä

Trillerin mestareiden Douglas Prestonin ja Lincoln Childin luomat agentti Pendergast -kirjat ovat maailmalla jo ilmiö. Nyt kirjailijakaksikolta on ilmestynyt itsenäiset romaanit Gummeruksen julkaisemina. Lincoln Childin Utopia ja Douglas Prestonin Isku koukuttavat lukijan välittömästi.

Douglas Prestonin seikkailutrilleri Isku vie lukijan meteoriittijahtiin Mainen rannikon syrjäiselle saarelle sekä syvälle Kambodžan viidakkoon. Kun amatööritähtitieteilijä Abbey Straw näkee tähtikirkkaalla taivaalla valtavan tulipallon rysähtämässä Mainen saaren lähistölle, lähtee hän etsimään meteoriittia. Muutamaa päivää myöhemmin CIA:n entinen agentti Wyman Ford taivaltaa keskellä Kambodžan viidakkoa tehtävänään selvittää maailmanmarkkinoille ilmaantuneiden radioaktiivisten jalokivien alkuperä. Viidakossa häntä odottaa uskomaton näky. Ford alkaa epäillä, että avain jalokivien mysteeriin on yhteydessä meteoriitin osumaan. Ja mikä kauhistuttavinta, tapahtumat vaikuttaisivat olevan vasta alkusoittoa.

”Isku on loistava. Se on täynnä suuria ajatuksia mutta on samalla äärimmäisen inhimillinen – ja äärettömän jännittävä – kirja.”
– Lee Child

Douglas Preston
Douglas Preston (s. 1956) on yhdysvaltalainen toimittaja ja kirjailija. Agentti Pendergast -jännäreiden lisäksi hän on kirjoittanut useita tietokirjoja kuin myös bestseller-listojen kärkeen kivunneita trillereitä. Ennen kirjailijanuraansa Preston työskenteli Amerikan luonnontieteellisen museon johdossa. Preston kirjoittaa säännöllisesti National Geographic ja New Yorker -lehtiin.

Douglas Preston, Isku
alkuteos Impact
suomentanut Heidi Valtonen
Ovh. 32,30 €

Lincoln Childin älykäs teknotrilleri Utopia sijoittuu Nevadan autiomaahan, jonne on rakennettu kangastuksen lailla väikkyvä huvipuisto Utopia. Valtavan lasikuvun alle rakennetun Utopian laitteet avaruusasemasta hologrammihalliin ovat niin aidon tuntuisia, että ne voisivat olla taikuutta. Aivan omanlaistaan taikuutta suunnittelee myös John Doe -niminen mestaririkollinen; hänen aikomuksenaan on räjäyttää Utopian lasikupuun sijoitetut muoviräjähteet alapuolella liikkuvien kymmenientuhansien vieraiden niskaan. Huvipuiston laitteita ja uloskäyntejä ohjaavan tietokonejärjestelmän kaapannut Doe vaikuttaa täysin pysäyttämättömältä – ellei Utopian laitteet aikanaan ohjelmoinut tohtori Andrew Warne saa uutta neronleimausta seuraavan kolmen tunnin sisällä.

”Lincoln Childin superviihdyttävä uusi romaani limittää kiehtovan todentuntuista teknologiaa pelottavan uskottavaan tarinaan.”
– Dan Brown

Lincoln Child
Yhdysvaltalainen Lincoln Child (s. 1957) on julkaissut Agentti Pendergast -seikkailujen lisäksi viisi kansainvälisesti menestynyttä teknotrilleriä, joista suomeksi ovat ilmestyneet Uusi Atlantis ja Sulamispiste. New Jerseyssä asuva Child toimi kustannustoimittajana ennen kirjailijaksi ryhtymistään.

Lincoln Child, Utopia
alkuteos Utopia
suomentanut Jorma-Veikko Sappinen
Ovh. 34,30 €