Cecelia Ahernin lumoava romaani Lahja kehottaa pysähtymään

Irlantilainen Cecelia Ahern on ehtinyt moneen. 28-vuotias kirjailija on julkaissut seitsemän romaania, joista jokainen on ollut bestseller. Hänen esikoisromaanistaan P.S. Rakastan sinua tehty samanniminen elokuva keräsi suuryleisön myös Suomessa vuonna 2008. Lisäksi Ahern on käsikirjoittanut Samantha-sarjaa, jota esitetään Nelosella sunnuntaisin klo 16.15. Ahernin kuudes suomennettu romaani Lahja (Gummerus) on valloittava aikuisten satu ajan merkityksestä. Lahja kehottaa pysähtymään kiireen keskellä ja antamaan aikaa sille, mikä oikeasti on tärkeää.

Lou Suffern on minuuttiaikatauluttanut elämänsä, ja työurasta on tullut hänelle pakkomielle. Nukkuessaankin hän käy läpi päivän tapahtumia samalla kun suunnittelee seuraavaa päivää. Ollessaan suihkussa hän vastaa sähköposteihin BlackBerryllään toinen käsi suihkuverhon ulkopuolella, syödessään aamiaista hän lukee sanomalehteä, ja hänen viisivuotiaan tyttärensä kertoessa hänelle tarinoitaan hän kuuntelee aamu-uutisia. Loun jokainen toiminto limittyy aina johonkin toiseen, ja työn hän laittaa aina etusijalle ennen perhettä. Eräänä talviaamuna, kaksi viikkoa ennen joulua, Lou seisahtuu häikäisevissä nahkakengissään kesken työmatkan ja ajautuu keskusteluun kerjäläismies Gaben kanssa. Maassa istuvan Gaben tarkat huomiot ohikulkijoista jäävät Loun mieleen. Lisäksi Gabessa on jotain hyvin tuttua: siistittynä hän olisi aivan Loun näköinen. Lou hankkii Gabelle työpaikan firman postitusosastolta. Kenties Gaben kaltainen neuvokas apuri voisi jouduttaa Loun ylennystä? Aluksi kiehtovalta tuntuneen Gaben läsnäolo muuttuu pian häiritseväksi. Minne tahansa Lou meneekin, Gabe tuntuu aina olevan paikalla. Uusi tuttavuus sotkee Loun aikataulut ja suunnitelmat. Mutta olisiko Loulla jotain opittavaa Gabelta, jos hän vain malttaisi pysähtyä ja kuunnella? Idean ajan merkitystä tähdentävään tarinaan Cecelia Ahern sai ollessaan laajalla kirjakiertueella New Yorkissa. Vaikka joulunalusaika hektisessä New Yorkissa kiihdytti Ahernin elämänrytmin huippuunsa, hän onnistui kääntämään tilanteen inspiraation lähteeksi. ”Tämä tarina kertoo ihmisistä, salaisuuksista ja ajasta. Ihmisistä, jotka kätkevät sisälleen salaisuuksia pakettien tavoin, ihmisistä jotka peittävät itsensä erilaisilla kerroksilla, kunnes he luovuttavat itsensä oikeille ihmisille, jotka voivat kääriä heidät auki ja nähdä heidän sisälleen. Joskus on annettava itsensä jollekin toiselle, jotta saa tietää, kuka on. Joskus asiat on purettava osiin, jotta löytää niiden sisimmän ytimen”, Ahern kertoo kirjansa alussa. ”Tarina on täynnä yllätyksiä ja vähän satuakin. Ahern osaa kuvata yhtä uskottavasti perheen vauvaa kuin uraohjuspäähenkilöä. Tyyli on samalla hersyvän hauskaa ja liikuttavan viisasta. […] lukija ei voi muuta kuin kehrätä mielihyvästä.” – Iltalehti Ilona CECELIA AHERN Cecelia Ahern (s. 1981) on Irlannin rakastetuimpia kirjailijoita. Lahja on Dublinissa asuvan Ahernin kuudes romaani. Hänen esikoisromaaninsa P.S. Rakastan sinua on julkaistu yli 50 maassa ja myynyt Britanniassa yli miljoona kappaletta. Kirjan elokuvasovitus saapui Hilary Swankin tähdittämänä valkokankaille vuonna 2008 ja sai hyvän vastaanoton myös Suomessa. Ahern on käsikirjoittanut Samantha (Samantha Who?) -sarjaa, jota esitetään Nelosella sunnuntaisin klo 16.15. Ahern on vieraillut Suomessa vuosina 2005 ja 2008. CECELIA AHERN, LAHJA alkuteos The Gift suomentanut Terhi Leskinen 372 sivua Ovh. 32 €