Cecelia Ahernin uusi romaani kehottaa katsomaan huomiseen

Menestyksekäs irlantilaiskirjailija Cecelia Ahern, 29, keikkuu teoksillaan vuodesta toiseen bestsellerlistojen kärjessä ympäri maailman. Hänen kirjojaan myydään yli 50 maassa, ja ne ovat kahmineet lukuisia palkintoja. Mitä huominen tuo tullessaan (Gummerus) on Ahernin seitsemäs romaani. Ahernille tyypilliseen tapaan arki ja fantasia yhdistyvät siinä valloittavasti, ja synkkiäkin aiheita ympäröivät toivo ja lohdullisuus.

Kuusitoistavuotias Tamara Goodwin on aina saanut kaiken haluamansa. Äveriään perheensä kartanossa hänellä on käytössään yksityisranta, tenniskenttä, parvekkeellinen makuuhuone sekä oma kylpyhuone plasmatelevisioineen ja poreammeineen. Hänen ei ole tarvinnut koskaan ajatella huomista. Tamaran elämä kuitenkin muuttuu täysin, kun hän löytää isänsä kuolleena toimistostaan.

"Kun näin isäni viimeistä kertaa, huusin hänelle ja sanoin vihaavani häntä ja sitten paiskasin oven kiinni hänen nenänsä edestä. En ottanut koskaan askelta taaksepäin tai astunut oman pienen maailmani ulkopuolelle miettimään, mitä ihmettä tein tai sanoin ja kuinka toimintani loukkasi muita. Sanoin isälle, etten haluaisi nähdä häntä enää ikinä, enkä sitten nähnytkään."

Isä jättää jälkeensä valtavat velat, ja Tamaran ja hänen äitinsä on myytävä koko omaisuutensa. He muuttavat äidin veljen ja tämän vaimon luo maalle vaatimattomaan portinvartijan mökkiin. Tamara pitää sukulaisiaan todellisina maalaistolloina ja kutsuukin heitä Nuijaksi ja Tosinuijaksi.

”Elämäni ei suju tällä hetkellä suunnitelmieni mukaisesti. Olen kuudentoista, ja minun olisi pitänyt harrastaa tähän mennessä seksiä Fiachrán kanssa ja minun pitäisi olla juuri nyt huvilallamme Marbellassa, missä voisin uida joka päivä, syödä grillattuja päivällisiä, tanssia joka ilta Angels & Demons -yökerhossa ja löytää jonkun toisen pojan, johon voisin ihastua ja jonka kanssa voisin mennä sänkyyn. Minusta tuntuu, että kuolen, jos päädyn naimisiin ensimmäisen miehen kanssa, jonka kanssa menen sänkyyn. Tuon kaiken sijaan minä asun pienessä tuppukylässä portinvartijan talossa kolmen sekopään kanssa.”

Tamara on kuolla pitkästymiseen, mutta sitten paikkakunnalle pysähtyy kirjastoauto. Siellä hänen silmiinsä osuu salaperäinen kirja: nahkakannessa ei lue mitään, ja sivut on suljettu kullanvärisellä lukolla. Saatuaan lukon auki Tamara näkee, kuinka kirjan tyhjyyttä ammottavat sivut alkavat täyttyä kuin itsestään. Hänelle aukeaa uusi maailma, jossa myös tulevaisuudella on sijansa.

Ahernin romaanit ovat saaneet niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa loistavan vastaanoton. Arvioita Ahernin edellisestä romaanista Lahja:

”Ahern osaa kuvata yhtä uskottavasti perheen vauvaa kuin uraohjuspäähenkilöä. Tyyli on samalla hersyvän hauskaa ja liikuttavan viisasta. Romaanin loppupuolella lukija nielee palaa kurkusta. Kun kaiken kruunaa nojatuolimatka Dubliniin, lukija ei voi muuta kuin kehrätä mielihyvästä.”
– IL Ilona

”Cecelia Ahern kirjoittaa mukaansatempaavaa arkifantasiaa. Hän yhdistää taitavasti tavallisen arjen ja yhden tarkkaan valitun fantasiaelementin. Tuloksena on viihdyttävä ja puhutteleva ajatusleikki.”
– Me Naiset

Cecelia Ahern
Dublinissa asuva Cecelia Ahern (s. 1981) on Irlannin rakastetuimpia kirjailijoita. Hänen kirjojaan on myyty kaiken kaikkiaan yli 10 miljoonaa kappaletta. Hän kirjoitti huiman menestyksen saaneen esikoisromaaninsa P.S. Rakastan sinua ollessaan 21-vuotias. Kirjasta tehtiin myös samanniminen elokuva. Tuottelias pienen lapsen äiti on käsikirjoittanut myös Nelosen esittämää Samantha (Samantha Who?) -sarjaa.

www.cecelia-ahern.com

Cecelia Ahern, Mitä huominen tuo tullessaan
alkuteos The Book of Tomorrow
suomentanut Terhi Leskinen