• Gummerus/

Claire Castillonin armottomissa novelleissa piilee häiritseviä totuuksia ihmissuhteista

Äidin pikku pyöveli -teoksellaan valloittanut Claire Castillon on yksi Ranskan uuden polven kiinnostavimpia kirjailijoita. Nyt ranskatar tykittää jälleen mustaa huumoria ja vinksahtaneita mielenmaisemia novellikokoelmassa Kuplissa (Gummerus). Novellien ihmispolot ryöpyttävät tunnepitoisia monologeja läheisilleen – aviomiehilleen, poikaystävilleen, rakastajilleen, tyttärilleen ja anopeilleen. Kaunistelemattomissa tarinoissa piilee totuuden siemen, jos sen uskaltaa itselleen myöntää.

Castillonin novellit tarjoavat uusia, koomisiakin, näkökulmia perinteisiin teemoihin, kuten parisuhteen koukeroihin ja äiti-tytär-suhteisiin. Vuoronsa saavat muun muassa Berthe, joka on hyvin skeptinen kuullessaan tyttärensä olevan raskaana, Laurent, jonka kanssa kaikilla miehillä on erektiohäiriöitä, ja Claude, joka toivoo vaimonsa epäonnistuvan kaikessa. Kirjailijalla on kyky saada lukijansa hämilleen – lauseisiin on ripoteltu herkullisia, karmaiseviakin oivalluksia, jotka osuvat välillä niin oikeaan, ettei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Odotin elämäni miestä rannalla, jossa minun oli määrä tavata hänet puolilta päivin, paahtavassa auringonpaisteessa. Kun vielä keskiyölläkään ketään ei näkynyt, palasin hotelliin, minne olimme katsoneet parhaaksi ottaa mukaan sisareni, jolla ei ollut lomasuunnitelmia. Paluumatkalla kävelin tyylikkäästi siltä varalta, että talojen siimeksessä piileksi ystäviä kuvaamassa minua vihkiäispuheen taustakuvia varten. Ja avatessani hotellihuoneen oven olin väkisinkin valmistautunut asetelmaan. Mieheni olisi pannut samppanjan kylmenemään. Hän sanoisi: No niin, olet joutunut odottamaan, mutta nyt se tapahtuu. […] Hotellihuone oli tyhjä. Kävin nukkumaan tarkistettuani ensin komerosta, ettei mieheni piileskellyt siellä. Hänen tavaransa olivat kadonneet. Hymyilin. Hän oli varmaan kätkenyt ne sängyn alle tehdäkseen minulle kepposen. Odotin mitä tuleman piti.

Kun mieheni ja sisareni saivat sisarenpoikani, he palauttivat minulle loputkin tavarani. Katsoin pussin pohjalle, josko he olisivat sujauttaneet sinne ohimennen pikku viestin, jossa ilmoitettaisiin, että minä olen lapsen äiti.

Claire Castillon
Novellikokoelmallaan Äidin pikku pyöveli (2007) maailmanmaineeseen kohonnut ranskalainen Claire Castillon (s. 1975) tunnetaan vinoista näkökulmistaan ja anarkistisesta armottomuudestaan. Hän on julkaissut romaaneja, novellikokoelmia ja yhden näytelmän. Edellinen suomennettu novellikokoelma, Pieni sydän jaksaa rakastaa, ilmestyi vuonna 2008. Molemmat teokset on käännetty kahdellekymmenelle kielelle.

Claire Castillon, Kuplissa
alkuteos Les Bulles
suomentanut Lotta Toivanen
Ovh 26 €