Dachaun vapauttaja ja sotimisen kallis hinta

Omapäisen yhdysvaltalaisupseerin Felix Sparksin ja hänen jalkaväkiyksikkönsä 500 päivän hurja sotaretki alkoi Sisilian maihinnoususta heinäkuussa 1943 – tasan 70 vuotta sitten. Historiantutkija Alex Kershaw kertoo tarinan yhden miehen ihmeellisestä sankariretkestä viiden vuoden arkistotutkimuksen ja Sparksin rinnalla sotineiden miesten haastattelujen pohjalta.

”Aika ei ollut parantanut haavoja. Se ei ollut pyyhkinyt muistoja. Vuoden 1989 syksyllä Felix Sparks kulki vapauttamiensa kaupunkien ja taistelukenttien läpi sekä useiden hautausmaiden halki. Valkeat ristit olivat äänettömiä. Hänen puolestaan kuolleita miehiä ei voinut herättää henkiin. Heitä ei voinut saada takaisin. Sparks tiesi yhden asian varmasti. Sillä ei ollut merkitystä, kuinka hyvin hän oli sotinut. Sotimisen hinta oli ollut liian kallis.”

Sparks osallistui neljään maihinnousuun ja yleni kapteenista everstiksi johtaessaan miehiä ensin Sisiliassa, sitten Italian ja Ranskan vuoristossa ja lopulta Kolmannen valtakunnan rajoilla fanaattisia SS-joukkoja vastaan. Kun voitto oli käden ulottuvilla, Sparks joutui kammottavaan koetukseen: kykenikö hän kaiken kokemansa jälkeen vastustamaan halua kostaa saksalaisille sotilaille, jotka olivat aiheuttaneet mittaamatonta kärsimystä ja kurjuutta keskitysleirissä?

Valokuvilla ja kartoilla kuvitettu Dachaun vapauttaja on yhtä aikaa vetävä elämäkerta ja dramaattinen sotakertomus. Tasan 70 vuotta sitten alkaneet tapahtumat sekä upseeri Felix Sparksin elämäntarina kerrotaan selkeän kronologisessa järjestyksessä Sisilian maihinnoususta toisen maailmansodan loppuun ja Sparksin lapsuudesta tämän kuolemaan saakka.

”Voimakas ja loistavasti kerrottu tarina sodan sankaruudesta ja kauhuista. Sitä on mahdotonta lopettaa kesken. Välttämätöntä luettavaa kaikille, jotka pitivät Taistelutovereista.”
- Lynne Olson, Citizens of London -kirjan kirjoittaja

Alex Kershaw
Brittiläissyntyinen Alex Kershaw asuu Williamstownissa, Massachussettsissa ja on aiemmin kirjoittanut useita menestyneitä, toista maailmansotaa käsitteleviä kirjoja sekä elämäkerrat Robert Capasta ja Jack Londonista.

Alex Kershaw: Dachaun vapauttaja. Pitkä marssi Sisilian maihinnoususta keskitysleirin porteille
Suomentanut Simo Liikanen
Ovh 34 €