Elämäkerta kurkistaa taiderockin kuningatar Kate Bushin salaperäisyyden taakse

Brittiläinen laulaja ja lauluntekijä Kate Bush on onnistunut säilyttämään yksityisyytensä ja pitämään taiteilijapersoonansa erillään muusta, henkilökohtaisesta elämästään. Kuka Kate Bush oikeastaan on? Kate Bush ja musiikin lumo (Gummerus) pureutuu Bushin musiikkiin, uraan ja henkilökohtaiseen elämään. Elämäkerta tarjoaa uusia näkökulmia kuulasäänisen artistin ja hänen monitahoisen tuotantonsa tulkitsemiseen. Teos perustuu yli 70 Bushin tunteneen ihmisen haastatteluun.

Julkisuudessa eteerisenä, mystisenä ja hiukan kummallisenakin taiteilijana esiintyneen Kate Bushin ura alkoi jo teini-iässä ja on kestänyt nykypäivään asti. Läpi vuosikymmenten Bush on pysytellyt hiljaisuudessa ja tehnyt keikkoja ja levyjä hyvin harvakseltaan, mutta fanikunta on silti säilynyt uskollisena. Bush tuli suuren yleisön tietoisuuteen vuonna 1978, jolloin myyntimenestys ”Wuthering Heights” oli neljä viikkoa Britannian singlelistan ykkösenä. Vuonna 1985 hän pudotti Madonnan albumilistan kärjestä.

Bush syntyi vuonna 1958 taiteilijaperheeseen ja sai hyvin boheemin mutta lämpimän kasvatuksen. Koko perhe oli intellektuelli, ja irlantilainen kansanmusiikki kuului vahvasti perheen elämään. Musiikkiin suhtauduttiin perheessä suurella henkisyydellä. Bush aloitti taiteilijanuransa kirjoittamalla runoja, ja hän pitääkin itseään enemmän kirjailijana kuin muusikkona. Bushin vaikutus populaarimusiikkiin on ollut hyvin merkittävä, mutta ikonina Bush on siinä mielessä omituisessa asemassa, että se, mitä hän edustaa, jättää varjoonsa varsinaisen musiikin. Hänen vaikutuksensa ulottuu muodista visuaalisiin taiteilijoihin, kirjailijoihin ja elokuvantekijöihin.

Kahdeksalla levyllään hän on yrittänyt aistillistaa ihmisyyden kokemusta, kaataa muureja sydämen, mielen, kehon ja sielun väliltä, elämän ja kuoleman väliltä, veden ja taivaan väliltä. Mieleen tulee usein ajatus, että hän antaa faneilleen varsin vähän takaisin heidän loputtomasta kärsivällisyydestään, mutta silti he pysyvät uskomattoman lojaaleina, sillä jollain tasolla he tunnistavat hänen musiikkinsa syvyyden, ja sen, kuinka paljon vaivaa hän siihen näkee ja itsestään siinä paljastaa.”
–Graeme Thomson

Graeme Thomson
Graeme Thomson on irlantilainen musiikkitoimittaja ja -kirjailija. Aiemmin hän on kirjoittanut muun muassa Elvis Costellon ja Willie Nelsonin elämäkerrat sekä populaarikulttuuria käsitteleviä artikkeleja muun muassa MOJOON ja Uncutiin.

Kate Bush ja musiikin lumo
Alkuteos Under The Ivy: The Life And Music of Kate Bush
suomentanut Laura Haapala
Ovh 36 €