Elämäkerta valottaa AC/DC:n veijarimaisen salaman matkaa valtatiellä helvettiin

Bon Scott oli australialaisen rockyhtye AC/DC:n alkuperäinen ja monen mielestä ainoa oikea keulahahmo. Hän eli nopeaa ja päihteiden kyllästämää elämää, kunnes kuoli uransa huipulla 33-vuotiaana alkoholimyrkytykseen. Clinton Walkerin Highway to Hell – Bon Scottin elämä ja kuolema (Gummerus) kertoo Bon Scottin koko tarinan lapsuudesta surulliseen, ennenaikaiseen kuolemaan saakka. Scottin läheisten haastattelut ja harvinainen valokuvamateriaali värittävät hänen mielenkiintoista tarinaansa.

"Minulta kysellään, olenko AC vai DC? En ole kumpikaan. Olen salama niiden välissä!"
– Bon Scott

Valoisa ja vallaton Bon Scott eli hetkistä. Hän ei ottanut mitään liian vakavasti, varsinkaan itseään. Hän oli ilmiömäinen esiintyjä, eikä ollut missään niin kotonaan kuin lavalla. Scott ehti lyhyeksi jääneen elämänsä aikana kehittää itselleen rockin historian hienoimman lauluäänen ja levyttää seitsemän maailmankuulua albumia. Eläessään Scott oli työväenluokan sankari – kuoltuaan hänestä tuli ikoni.

Minua jaksaa hämmästyttää, kuinka paljon elämää Bon Scott ehti sisällyttää noihin vuosiin. Hänen elämästään, urastaan ja kuolemastaan löytyi kaikki se draama, komedia ja tragedia, mitä tarvitaan klassiseen kertomukseen.”
– Clinton Walker

Jos AC/DC oli liikkuvaa kuvaa, Scott oli se, joka lisäsi kuvaan värit. AC/DC:n suosio huipentui vuonna 1979 julkaisemaan albumiin Highway to Hell, joka jäi Scottin viimeiseksi albumiksi. Vaikka se nosti AC/DC:n yhdeksi maailman suosituimmaksi rockyhtyeeksi, oli AC/DC tuolloin kuitenkin täysin eri yhtye kuin mitä se joskus oli ollut – kunnianhimo, vainoharhaisuus ja petollisuus repivät sitä kappaleiksi. Scott tunsi itsensä yksinäiseksi ja väsyneeksi, ja menestys tuntui lähinnä katkeransuloiselta. Juuri kun Scott oli vihdoin oppinut elämään myös itseään eikä yhtyettä varten, hän menehtyi traagisesti alkoholimyrkytykseen Lontoossa helmikuussa 1980.

Bon on levottoman sielun ruumiillistuma, eikä kukaan, jota hän on koskettanut, koskaan unohda hänen esimerkkiään, ilkikurista pilkettä hänen silmissään tai hänen taisteluun kutsuvaa kirkunaansa, ei vaikka kuinka ’aikuistuisi’ ja luopuisi rock’n’rollista, leikkaisi rasvaiset kutrinsa ja vaihtaisi farkkutakkinsa työhaalareihin tai kauluspaitaan ja solmioon.
– Clinton Walker

Clinton Walker
Clinton Walker (s. 1957) on australialainen musiikkitoimittaja ja kirjailija. Hänen muita teoksiaan ovat mm. Inner City Sound ja Stranded: The Secret History of Australian Independent Music. Walker asuu Sydneyssä, samoilla kulmilla, joilla AC/DC on perustettu.

Highway to Hell – Bon Scottin elämä ja kuolema
alkuteos Highway to Hell – The Life and Death of AC/DC Legend Bon Scott
suomentanut Ville Putro
Ovh 29 €