Emma Hooperin ylistetty esikoisromaani on lumoava tarina Kanadan preerialta

Etta ja Otto ja Russell ja James (Gummerus) on paitsi yksi vuoden 2015 kirjallisista tapauksista myös viisas ja humoristinen romaani rakkaudesta, sota-ajasta, lojaaliudesta ja valinnoista. Yksi sen nimihenkilöistä on kojootti, loput draamattoman kolmiodraaman jo ikääntyneitä osapuolia. Hurmaavan esikoisromaanin punonut kanadalainen Emma Hooper ihastui Suomeen viiden vuoden takaisella matkallaan. Hän palaa tänne toukokuussa esiintymään Helsinki Lit -tapahtumassa.

Pienessä kanadalaisessa preeriakylässä asuvan Etan toteutumattomista haaveista suurin on nähdä meri. Niinpä hän, 82-vuotias, herää varhain eräänä aamuna, nappaa mukaansa kiväärin, suklaata ja parhaat kenkänsä ja lähtee kävelemään 3 200 kilometrin matkaa veden äärelle. Otto löytää keittiöstä vaimonsa jättämän lapun ja ymmärtää, tavallaan.

Etan vaelluksen lomassa tarina aaltoilee nykyisyydestä nälän, sodan ja toivon täyteiseen menneeseen. Muistamisesta unohtamiseen, ja takaisin. Etta ja Otto ja Russell ja James on hymyilyttävän hassu ja haikean kaunis romaani, jonka poikkeukselliset henkilöhahmot jäävät elämään lukijan mieleen pitkäksi aikaa. Se on myös muistutus siitä, ettei koskaan ole liian myöhäistä viimeiselle suurelle seikkailulle.

"Minulla on ollut ikävä sinua, sanoi Otto.
Tiedän sen, sanoi Etta. Olen pahoillani.
Etta upotti sormet märkään hiekkaan. Minulle tulee ikävä sinua.
Tiedän sen, sanoi Otto. Olen pahoillani.
Mutta kyllä minä pärjään.
Varmastiko?
Varmasti. Teen kierroksen, Otto. Teen vain pitkän kierroksen."

Emma Hooper
Emma Hooper on muusikko ja kirjailija, jonka monipuoliseen tuotantoon kuuluu niin novelleja, akateemisia artikkeleita kuin kummia, liikuttavia lauluja dinosauruksista. Hooper on musiikin yliopistonlehtori Bath Spa Universityssä. Hän asuu Britanniassa mutta matkustaa kotimaahansa Kanadaan hiihtämään niin usein kuin vain voi. Etta ja Otto ja Russell ja James on Emma Hooperin vasta äskettäin alkukielisenäkin ilmestynyt esikoisromaani, joka nostatti huuman ja sen myötä kovan tarjouskilpailun käännösoikeuksista ympäri maailman.

Emma Hooper vierailee Suomessa toukokuussa! Lauantaina 23.5. klo 16:15 Helsinki Lit -tapahtumassa Savoy-teatterissa Emma Hooper keskustelee toisen kirjailija-muusikon, Maija Vilkkumaan, kanssa. Hän myös musisoi yleisölle viikonlopun aikana. (www.helsinki-lit.fi)

Emma Hooper: Etta ja Otto ja Russell ja James
alkuteos Etta and Otto and Russell and James