Englantilainen menestysromaani Sisar on noussut kansainväliseksi ilmiöksi

Rosamund Luptonin ylistetty debyyttiromaani Sisar (Gummerus) on ollut uskomaton myynti- ja arvostelumenestys Englannissa ja Yhdysvalloissa, ja se on käännetty yli 30 kielelle. Sisar on enemmän kuin trilleri – se on myös kaunokirjallinen lukuromaani, jossa pohditaan kuinka hyvin me oikeastaan tunnemme sisaremme, ystävämme, läheisemme tai edes itsemme.

New Yorkiin muuttanut Beatrice pitää tiiviisti yhteyttä viimeisillään raskaana olevaan sisareensa Tessiin ja matkustaa välittömästi Lontooseen kuultuaan tämän kadonneen. Beatrice päättää selvittää, mitä hänen sisarelleen on tapahtunut, maksoi mitä maksoi. Hän tutustuu Tessin ystäviin ja työtovereihin ja saa selville yllättäviäkin asioita sisarestaan. Läheinen sisaruussuhde ei tunnukaan enää niin itsestään selvältä.

Yhteinen perhetausta sitoo hyvin erilaiset sisarukset tiiviisti yhteen. Beatricen ja Tessin lapsena vakavaan sairauteen kuollut veli elää vielä vahvasti sisarusten mielessä, ja on jättänyt jälkensä kummankin naisen elämään. Kirjassa sisarusten välinen rakkaus ja lojaalisuus auttavat läpi vaikeiden ja mahdottomalta tuntuvien esteiden.

Sisar on koskettava rakkaustarina kahden sisaruksen välillä, kirje isosiskolta pikkusiskolle, tarina itsensä ja läheistensä löytämisestä.

Tekisin mitä hyvänsä ollakseni sinun kanssasi juuri nyt, juuri tällä hetkellä, jotta voisin pidellä sinua kädestä, nähdä kasvosi, kuulla äänesi. Kuinka kirje voi korvata tuntemisen ja näkemisen ja kuulemisen – kaikki nuo aistireseptorit, optiset hermot ja värähtelevät tärykalvot? Mutta olemmehan me onnistuneet aiemminkin käyttämään sanoja siltana välillämme, muistatko?

Sen lisäksi että kirja on upea jännitystarina, se kertoo aidosti sisarten välisestä rakkaudesta ja lojaalisuudesta.
– Boston Globe

Rosamund Lupton
Englantilainen Rosamund Lupton (s. 1964) on työskennellyt pitkään tv- ja elokuvakäsikirjoittajana. Hän asuu Lontoossa miehensä ja kahden poikansa kanssa. Luptonin toinen romaani Afterwards ilmestyy suomeksi vuonna 2013.

Rosamund Lupton, Sisar
alkuteos Sister
suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi
Ovh.32 €