• Gummerus/

Ensimmäinen kotimainen chilikirja on kattava tietopaketti sekä aloittelijoille että hurahtaneille

Chilikirja (Gummerus) on runsaasti kuvitettu perusteos kaikkien tunteman kasvin historiasta, jalostuksesta ja kasvatuksesta. Pitkän linjan chili-ihmiset, Jukka Kilpinen, Tommi Hietavuo ja Teija Aaltonen esittelevät kirjassaan chililajit ja -lajikkeet sekä suurimmat chilimaat ja opastavat viljelystä kiinnostunutta alkuun ja vähän pidemmällekin. Kirjasta löytyvät muun muassa ohjeet vesiviljelyjärjestelmän rakentamiseen, bonsai chilin eli bonchin kasvatukseen, sadon säilöntään ja tulisiin chiliruokiin.

Chilien maailma on runsas ja värikäs, kuin kurkistus kaleidoskooppiin. Kasvit voivat olla kaikkea kattoon asti ulottuvasta köynnöksestä pieniin varpuihin ja marjahedelmät puolukan kokoisista palleroista käsivarren pituisiksi venähtäneisiin suippeloihin. Värikirjo on lainattu suoraan sateenkaaresta, ja punaisen lisäksi melkein kaikki sävyt ovat mahdollisia. Myös makumaailman vivahteet ovat loputtomat: pippuria, paprikaa, omenaa, kanelia, sitruunaa, umamia. Chilit sisältävät runsaasti C- ja E-vitamiineja, A-vitamiinin esiasteita ja B-vitamiinia. Sen terveysvaikutukset on tunnettu monissa ikivanhoissa kulttuureissa.

Suomalaiset ovat hurahtaneet chiliin. Harrastajien määrä on kasvussa ja erilaisten lajikkeiden joukosta löytyy sopivia niin ikkunalaudalla, parvekkeella, patiolla, puutarhassa kuin kasvihuoneessa kasvatettavaksi. 2000-luvun alun pienestä, mutta innokkaasta chiliyhteisöstä on kasvanut satojentuhansien eri-ikäisten, tulista ruokaa rakastavien ihmisten joukko, joka kokoontuu muun muassa chilifestivaaleilla.

Jukka Kilpinen
Jukka Fatalii Kilpinen on suomalaisen chilin sanansaattaja, arvostettu chiliasiantuntija ja kävelevä chilitietokirja. Hän on kasvattanut yli 3 500 chililajiketta. Jukan perustama maineikas sivusto fatalii.net on edistänyt merkittävästi chilitietoutta.

Tommi Hietavuo
Tommi Inferno Hietavuo kohtasi chilin v. 1995 Arizonan autiomaassa ja perusti 1997 suomenkielisen chiliin ja erityisesti kasvin tieteelliseen moninaisuuteen erikoistuneen Inferno-chilisivuston.

Teija Aaltonen
Teija Aaltonen on toimittaja, jonka erityisaloja ovat mm. kasvit, puutarha ja tieteen popularisointi. Lisäksi Teija kasvattaa chiliä ammattimaisesti ja on valmistumassa puutarhuriksi.

Chilikirja

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi