Esa Sirén kuvaa uudessa romaanissaan realistisesti jatkosodan kiivaita loppuvaiheita

Esa Sirén jatkaa uudessa romaanissaan kersantti Armas Ukkolan sotatietä. Aunuksen terässade (Gummerus) perustuu Jääkärirykmentti 2:n vaiheisiin jatkosodan lopulla. Kerronnassa kirjailijan mielikuvitus yhdistyy vauhdikkaalla tavalla sotahistoriaan ja tosikertomuksiin sotilaiden koettelemuksista.

Esa Sirénin sotaromaanit ovat olleet myyntimenestyksiä yksi toisensa jälkeen ja hän on vakiinnuttanut paikkansa sukupolvensa parhaana sotakirjailijana. Hänen toiminnallisissa romaaneissaan on aina todellisuuspohja, mutta vaikka kerronta on siekailematonta ja realistista, Sirén ei kuitenkaan halua mässäillä sodan kauheuksilla.

Aunuksen rintamalla asemasota jatkuu ja jääkärit tekevät sotatyötään vuosien sitkistäminä. Vihollinen on alituiseen lähellä, mikä vaatii herkeämätöntä valppautta. Kesäkuussa 1944 sota saa dramaattisen käänteen, kun vihollisen suurhyökkäys Kannaksella käynnistyy. Tilanne Syvärillä alkaa kiristyä, ja pian on aika vetäytyä salaa etulinjan asemista. Kun taivas lopulta repeää ja venäläiset vyöryvät Syvärin yli, neljäs armeijakunta siirtyy viivytystaisteluun. Alkaa katkera perääntyminen. Aunuksen terässateen tapahtumat huipentuvat Nietjärven taisteluun, joka on jatkosodan historiassa yhtä legendaarinen kuin Tali-Ihantala.

Romaani päättää kersantti Armas Ukkolan sotatien. Ukkola on ollut päähenkilönä myös romaaneissa Verinen tie (2008) ja Vastaisku Syvärillä (2010). ”Armas Ukkolassa ilmenee tavallisen suomalaisen sotilaan koko kuva. Olen saanut kirjojeni sisältöön aiheita ja ideoita muun muassa sotahistoriamme kirjoista, netistä löytyneistä dokumenteista ja veteraanien haastatteluista. Myös Ukkolan kokemat tapaukset ovat siten suurelta osin totta”, Sirén kertoo.

Esa Sirén
Esa Sirén on syntynyt vuonna 1948 Kouvolassa. Jääkiekkovalmentajana työskentelevä Sirén asuu Sveitsissä Bodensee-järven rannalla. Hänen kiinnostuksensa sotakirjallisuuteen heräsi jo koulupoikana. Aiheen kiehtovuutta lisäsi se, että isä oli kulkenut pitkän sotatien Kiestingin ja Uhtuan suunnalla. Aunuksen terässade on Sirénin seitsemäs sotaromaani.

Esa Sirén, Aunuksen terässade