Esa Sirénin realistinen sodan kuvaus tempaa mukaansa nuoremmankin lukijan

Kirjailija ja jääkiekkovalmentaja Esa Sirén jatkaa vauhdikasta ja todentuntuista sodan kuvaustaan kirjassa Vastaisku Syvärillä (Gummerus). Pitkälti tositapahtumiin perustuva romaani vie keskelle jatkosodan armotonta todellisuutta. Kuudennen sotaromaaninsa myötä Sirén on vakiinnuttanut paikkansa sukupolvensa parhaana sotakirjailijana.

Siekailemattoman tyylinsä sekä vauhdikkaiden tapahtumien ja juonenkäänteiden ansiosta Sirénin sotaromaanit ovat kiinnostaneet myös nuorempaa lukijakuntaa. Sirén toivookin, että myös tietokonepeli-sukupolvi havahtuisi ottamaan selvää Suomessa käydyistä sodista – vaikka sitten romaaneja lukemalla.

Vastaisku Syvärillä jatkaa Verinen tie -romaanista tutun jääkäri Armas Ukkolan vaiheiden kuvausta. Eletään syyskuun alkua vuonna 1941,kun suomalaisten ja saksalaisten tykistö alkaa pehmittää venäläisten linjoja. Tuuloksen hyökkäyksessä vihollisen vastarinta murenee silmissä, mikä avaa tien kohti kaakkoa. Suomalaiset jääkärit etenevät nopeasti. He valtaavat Aunuksen ja saapuvat Syvärille asti. Väsyneet miehet komennetaan valmistamaan taisteluasemia ja majapaikkoja. Siitä he tietävät, että sodan luonne muuttuu.

”Venäläisten kranaatin räjähdys kuului poksahduksena, joka hetkeksi peitti alleen yksinäisen pikakiväärin lyhyen louskutuksen. Pyöriinsä nojaaviin kuuteen jääkäriin noilla sodan äänillä ei ollut mitään vaikutusta. He tuijottivat etäisyydessä siintävää vettä sanattomina. Äänisestä Laatokkaan virtaava Syväri oli leveydeltään ensi näkemältä mykistävä. Sen Ryynäsen ryhmä oli juuri kokenut. – On se vaan niin helvetin leveä, maisemaa hämmästelevä Nevasaari rikkoi hiljaisuuden hartaalla äänenpainolla. – Ja minä kun olen pitänyt sitä kotikylän jokea ihan oikeana jokena, mutta eihän se ole tämän rinnalla edes puro, pelkkä kusivana.”

Asemasodan arki ei anna mahdollisuutta lepäilyyn, vaan vihollisen lentopommitukset, tarkka-ampujat ja väkivaltaiset tiedustelut vaativat valppautta ja taisteluvalmiutta. Venäläisten kekseliäisyyttä ei ole mitään syytä aliarvioida, mistä suomalaiset saavat vahvistuksen karmivalla tavalla. Etulinjassa vihollisen rynnäkön ja läpimurron vaara on aina olemassa, ja silloin on käytävä päättäväisesti vastaiskuun.

Vaikka Esa Sirén ei itse ole henkilökohtaisesti kokenut sotaa, hänen kerrontaansa on kiitetty hyvin realistiseksi. ”Olen saanut juonenkäänteisiin ja sisältöön oman mielikuvitukseni lisäksi aiheita ja ideoita sotahistoriamme kirjoista ja veteraanien haastatteluista ja muisteloista”, Sirén kertoo. Hän on myös tutustunut paikan päällä romaaniensa tapahtumapaikkoihin.

Kuudennen romaaninsakin jälkeen Sirén uskoo löytävänsä ammennettavaa Suomen sodista. ”Jatkosodan vuosista on toki kirjoitettu jo lukemattomia romaaneja, mutta kun tutustuu esimerkiksi veteraanien muistelmiin, niin huomaa, että mielikuvituksen ja totuuden kera kerrottavaa kyllä riittää.” Sirén kertoo kirjoittamisen olevan hänelle oiva henkireikä pois valmentajan ajatuksista ja murheista.

Esa Sirén

Esa Sirén (s. 1948 Kouvolassa) työskentelee jääkiekkovalmentajana Italian Meranossa. Hänen kiinnostuksensa sotakirjallisuuteen heräsi jo koulupoikana. Aiheen kiehtovuutta lisäsi se, että isä oli kulkenut pitkän sotatien Kiestingin, Uhtuan ja Sallan suunnalla.

Esa Sirén, Vastaisku Syvärillä

Ovh. 33,30 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi