Esa Sirénin sissit eivät jää punkan pohjalle haaveilemaan

Esa Sirén on kirjoittanut jälleen vauhdikkaan sotaromaanin vankalla historiantuntemuksella ja jännityskirjailijan iskevyydellä. Rukajärven korpisissit (Gummerus) kertoo Rukajärven 14. divisioonan sissiosaston miesten tarinan. Partisaanien perässä korpeen marssivien sissien jokainen päivä on täynnä läheltä piti -tilanteita sekä kohtaamisia vihollisten ja kuoleman kanssa.

Vänrikki Lauri Horppu palaa sissiryhmänsä kanssa uuvuttavalta vanginhakureissulta kesällä 1942. Miesten vielä toipuessa raskaasta matkastaan venäläiset iskevät rajusti suomalaisten kimppuun. Rukajärvellä tielle silvottu lotta saa miesten veret kiehumaan. Rukajärven komentaja, kenraalimajuri ja Mannerheim-ristin ritari Erkki Raappana käskee divisioonansa parhaat sissit takaa-ajoon. Horppu kasaa kiireesti miehensä, jotka lähtevät partisaanien perään. Alkaa armoton ja jännittävä takaa-ajo...

Esa Sirén on ottanut paikkansa sotaromaanien kirjoittajien etulinjassa. Kirjoja lukevat niin asevelvollisuuttaan suorittavat nuoret kuin vanhemmat sotahistoriasta kiinnostuneet miehet. ”Kirjojeni kautta asevelvollisuuttaan suorittava nuorukainen voi hyvinkin nähdä, mitä sotaan kutsutut nuoret miehemme silloin kokivat ja joutuivat kestämään, jotta vapautemme säilyi”, Sirén pohtii.

Rukajärven korpisissit -romaanin autenttisuus ja uskottavuus juontuvat Sirénin taustatutkimustyöstä ja vierailuista Rukajärvellä. ”Kirjailijana minua kiehtoo koko alueen ja sotakohteiden yleisilme. Niiden kautta omat ajatukseni siirtyvät romaanin kuvauksiin”, Sirén sanoo. ”Kävin tänä kesänä Rukajärvellä tekemässä syksyllä 2013 ilmestyvän kirjan maastotiedustelua. Rukajärven kylässä aika näyttää pysähtyneen. Suuri osa väestöstä asuu ikivanhoissa puutaloissa, aivan kuin jatkosodan alussa.”

Sirén käy aktiivista keskustelua lukijoidensa kanssa sosiaalisessa mediassa. ”Facebookin kautta saan lukijoilta kommentteja, kysymyksiä ja ideoita, ja pääsen vaihtamaan ajatuksia suoraan heidän kanssaan. Sivulla lukija pääsee mukaan maastotiedusteluretkille ja seuraamaan kirjojen syntyvaiheita. Moni tuntuu seuraavan palstaani mielessään joku sodan kokenut henkilö, kuten isä tai pappa”, Sirén kertoo.

Esa Sirén
Esa Sirén on syntynyt vuonna 1948 Kouvolassa. Pitkän jääkiekkovalmentajan uran jälkeen hän työskentelee kotikaupungissaan vapaana kirjailijana. Hänen kiinnostuksensa sotakirjallisuuteen heräsi jo koulupoikana. Sirénin romaanit ovat olleet myyntimenestyksiä, ja hän on vakiinnuttanut paikkansa sukupolvensa parhaana sotakirjailijana.

Esa Sirén, Rukajärven korpisissit
Ovh 33 €

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi