Esikoiskokoelmassa etsitään identiteettiä ja naapurista eroavaa tupakkarytmiä

Joni Lanki ihastuttaa surua ja huumoria yhdistelevällä esikoisrunokokoelmallaan Tarpeeksi nisäkäs. Gummeruksen ja Nuoren Voiman Liiton järjestämässä Suuressa runokilpailussakin menestyneen Langin teksteissä käsitellään muun muassa ulkopuolisuutta. Yksinäisyyden merkittävin pelko voi olla, ettei olekaan yksin.

”Tulit tänne kylpyammeella, ruostuneella kattilalla,
päästäsi kasvaa hiuksia jotka eivät ole sinun.

Kolmenkymmenen vuoden aikana opit vain yhden solmun
jonka sidot kaikkiin muovipusseihin,
opit kaksi tapaa tervehtiä
ja olla tervehtimättä,
opit nostamaan kädet ilmaan.”

Tarpeeksi nisäkäs -runokokoelma käsittelee yksinäisyyttä ja identiteetin horjuvaa rakentumista. Tekstistä löytää groteskeja kuvia, melankoliaa ja vieraantuneisuuden kokemuksia, mutta myös huumoria. Tärkeintä on löytää toinen tupakkarytmi kuin naapurilla, sillä hänen kysymyksensä eivät olleet oikeita kysymyksiä.

”Keskityin vierauden, ulkopuolisuuden ja absurdin elementteihin, joihin halusin yhdistää (itse)ironiaa, huumoria ja naurua. Se on minulle ominainen tapa ilmaista itseäni, mutta minua kiehtoi myös se, miten huumori etäännyttää. Tilanteen saa huumorin avulla eriskummalliseksi ja vieraaksi, ja sitä vierautta pystyy sietämään hyvin juuri naurun vuoksi. Esimerkiksi yhden runon alku ’On näytettävä tarpeeksi elävältä. Koira ostaa itselleen kaulapannan ja kävelee tuntemattomien ihmisten perässä’ on hauska, mutta samaan aikaan se nostaa esiin sellaisia yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden tuntoja, joita en muuten saisi hyvin ilmaistua”, Lanki kertoo.

”En tiedä, onko huumori minulle lohduttavaa vai lohdutonta. Ehkä molempia”, hän vielä pohtii.

Joni Lanki
Joni Lanki (s. 1982) on kotoisin Satakunnasta. Hän valmistui Tampereella filosofian maisteriksi pääaineenaan yleinen kirjallisuustiede. Hän asuu nykyisin Helsingissä ja työskentelee kirjastossa. Hänellä on melko vähän harrastuksia.

Joni Lanki: Tarpeeksi nisäkäs

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi