Esikoisromaanissa sukupolvitarina kohtaa maagisen realismin ja psykologisen kauhun

Tuomo Jäntin romaani Talven hallava hevonen (Gummerus) kerii auki kolmen perheen tarinat alkaen lähitulevaisuudesta ja päättyen menneeseen. Tarinoissa toistuvat vaikenemisen kulttuuri, myytit ja ihmisen perimmäiset pelot. Jäntti sijoittui Gummeruksen suuressa romaanikilpailussa kolmanneksi käsikirjoituksella Vapaapudotus.

Tarina alkaa Helsingistä vuonna 2019. Ronille soitetaan päiväkodista. Olisi parempi tulla käymään. Nuori isä käy läpi vanhempien tyypilliset painajaiset: tapaturma, onnettomuus… Perillä selviää, että Ronin tytär Silja on osoittanut nukkea sormella ja nukke on kohonnut ilmaan. Seuraavaksi Roni huomaa, että joku seuraa heitä.

Seuraavassa luvussa siirrytään Puutikkaaseen vuonna 2001. Ronin äidin Sannan uusi poikaystävä katoaa. Kännykkä löytyy läheisen metsäpolun varrelta, ja poliisi pyytää yleisöltä huomioita valkoisesta Opel Vectrasta.

Luku luvulta sukelletaan kauemmas menneeseen ja tarina täydentyy. Viimeiseksi ollaan Raumalla vuonna 1957. Matilda palaa ajatuksissaan talviyöhön lähes neljännesvuosisata aiemmin. Tuona yönä Kuivasjärvellä mitattiin ennätyspakkaset, hevonen paleltui kuoliaaksi, mies syttyi palamaan ja maailmaan syntyi tyttö, joka muutti kolmen suvun elämän.

Romaanini rakenne heijastelee sitä, että elämäkään ei etene perinteisen tarinan tavoin. Langat yhteen sitovaa loppuratkaisua ei ihmiselämälle yleensä tule. Jokaisen yksilön tarina koostuu palasista, joihin vaikuttaa moni menneisyydessä tapahtunut asia yhtä lailla kuin nykyhetki ja tuleva. Siksi halusin kertoa tämän tarinan näin päin – sen ajallisesti viimeinen luku on samanaikaisesti loppu ja alku”, Tuomo Jäntti kertoo.

Kaikkien tarinoiden keskiössä on perhe, erilaisissa muodoissaan, perheenjäsenten keskinäiset suhteet ja asiat, joita ei saada selvitetyksi. ”Suomalaisessa yhteiskunnassa vaikenemisella on tapana siirtyä sukupolvelta toiselle. Asiat joista ei puhuta kalvavat mieltä ja ihmisten välisiä suhteita vuosikymmenten ajan muodossa tai toisessa. Kun vaikeista asioista ei puhuta, niistä ei myöskään opita”, Jäntti toteaa.

Tuomo Jäntti
Tuomo Jäntti (s. 1976) on kotoisin Äetsästä, aikuistui Turussa ja asuu nykyään Helsingissä.
Hän kiinnostuu kaikesta kummallisesta, pitää kissoista, kahvista ja halonhakkuusta. Jäntti on työskennellyt muun muassa kirjastovirkailijana, postinkantajana ja raitiovaununkuljettajana.

Tuomo Jäntti, Talven hallava hevonen

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi