Fantasiaa ja salapoliisin työtä vaihtoehtoisessa stalinistisessa Neuvostoliitossa

Brittiläisen Peter Higginsin fantasiaromaani Susikoiran aika on tiivistunnelmainen vakoilutrilleri ja häikäisevä esikoinen. Higgins yhdistää onnistuneesti vanhanaikaisten salapoliisiromaanien nostalgian vaihtoehtoiseen todellisuudeen stalinistisessa Neuvostoliitossa ja maustaa tarinan hienoilla, omaperäisillä fantasiaelementeillä.

Vallankumouksellinen on kirottu, hän kuiskasi torille. Vallankumouksellisella ei ole henkilökohtaisia pyyteitä. Ei tunteita. Ei kiintymystä. Vallankumouksellinen ei omista mitään eikä hänellä ole nimeä. Lait, moraalisäännöt, tavat ja tottumukset – vallankumouksellinen on niiden armoton ja leppymätön vihollinen. Vain vallankumouksella on merkitystä. Muut siteet on katkottu.

Etsivä Vissarion Lom kutsutaan Vlastin pääkaupunkiin Mirgorodiin jäljittämään vaarallinen vihollinen. Loputtoman sodan runtelemaa valtiota uhataan sisältäpäin ja kansallista terrorismia yritetään kitkeä rautaisella otteella. Lom on valittu siksi, että hän on osaton puolueen sisäisiin valtakiistoihin - ja siksi, että hänen päässään on pala enkelikiveä.

Mirgorod on korruptoituneempi kuin Lom olisi voinut kuvitella. Se on synkän salailun, ilmiantajien, kabareiden ja tuhoon tuomittujen taiteilijoiden kaupunki. Sen poliisilaitoksen alla lepää salaisuus, joka on niin vanha, että vain maa muistaa sen.

Ja tuhannen kilometrin päässä Mirgorodista, syvällä muinaisen metsän keskellä, makaa Arkkienkeli. Sen kiviruumis on putoamisiskun voimasta hautautunut puoliksi maahan ja sen synkkä energia leviää hitaasti tuhoten kaiken, mihin se koskettaa. Yksin metsän keskellä Enkelin mieli janoaa kontaktia...

”Hän muisti miten hän oli kerännyt kaiken ilman huoneesta ja heittänyt sen naista kohti, ja tämä oli kirkaissut ja kaatunut. Hän muisti paukahduksen, joka seurasi ilman purkautumista, kun ilma täytti syntyneen tyhjiön uudelleen. Hän muisti Provostin paperit lentelemässä pitkin huonetta, kun ilma oli sakeana takan kekäleitä, tuhkaa ja savua, tuoli kaatumassa kyljelleen, taulu rysähtämässä alas seinältä. Hän muisti mitä oli tehnyt ja sen miltä se oli tuntunut, ja hän muisti, ettei ollut tiennyt silloin eikä myöhemminkään, miten oli sen tehnyt.

Hän yritti tehdä sen uudelleen. Nyt!

”Higginsin maailma on todella ainutlaatuinen luomus […] Hänen metaforansa ja mielleyhtymänsä virtaavat sulavasti kuin Mir-joen vesi, ja lukija saa nähdä maailman uudella tavalla.”
- Hannu Rajaniemi

Peter Higgins
Peter Higgins on opiskellut englantia Oxfordissa ja työskennellyt tutkijana ja virkamiehenä. Hänen novellejaan on julkaistu fantasia- ja scifilehdissä ja antologioissa. Susikoiran aika on hänen ensimmäinen romaaninsa. Higgins asuu Etelä-Walesissa vaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa.

Peter Higgins: Susikoiran aika
Wolfhound Century
suomentanut Jussi Korhonen

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi