Feldenkrais-menetelmällä helpotusta särkyyn ja stressiin

Monet kärsivät tarpeettomasti niska- ja selkäkivuista, ärtyneistä nivelistä, aroista lihaksista ja kireistä leukaperistä. Rahaa kulutetaan turhaan kipulääkkeisiin, lihasrelaksantteihin ja jopa leikkauksiin. Frank Wildmanin teos Feldenkrais-menetelmä – 50 harjoitusta luontevaan liikkumiseen (Gummerus) perehdyttää liikuntamenetelmään, joka on vaikuttanut moneen nykyajan kehonhallintatekniikkaan. Feldenkrais-menetelmän avulla voi helpottaa lihasjännityksiä, parantaa koordinaatiokykyä, ryhtiä notkeutta ja tasapainoa sekä vähentää stressiä ja uupumusta – ilman kipuja ja ponnisteluja.

Mitä jos yksinkertainen, jokapäiväinen liikkuminen tuntuisikin miellyttävältä? Mitä jos menneeksi luultu ketteryys palaisikin takaisin? Feldenkrais on liikuntamenetelmä, jossa huomattava osuus on aivoilla. Kehon toimintaa tutkitaan pienten ja hienovaraisten liikkeiden avulla samaan tapaan kuin pienet lapset opettelevat asioita. Näin pystytään muuttamaan totuttua liikkumistapaa. ”Suosittelen Feldenkrais-menetelmää kaikille, jotka ovat kiinnostuneita mielensä ja kehonsa toiminnasta ja haluavat parantaa omia kykyjään – lähtökohdistaan riippumatta. Etenkin huippu-urheilijat, esiintyvät taiteilijat, liikuntarajoitteiset tai kroonisesta kivusta kärsivät henkilöt voivat hyötyä Feldenkraisista suuresti. Minua Feldenkrais auttaa ajoittamaan tekemiseni ja lepäämiseni – jaksan paremmin ja saan enemmän aikaiseksi”, kertoo Suomen Feldenkrais-yhdistyksen puheenjohtaja Helena Lindholm. Feldenkrais-menetelmässä ei ole oikeaa tai väärää tapaa tehdä liikettä. Feldenkrais ei anna neuvoja siihen, miten pitäisi hengittää, kävellä, istua tai seistä. Sen sijaan tarkoitus on oppia arvioimaan, milloin liikkuminen on tehokasta ja milloin ei. Hyvät tulokset perustuvat siihen, että aivojen osuutta liikkeen koordinoinnissa ja kontrolloinnissa tehostetaan. ”Feldenkrais-harjoittelussa liike on väylä ja keino oppimiseen. Liikesuoritus sinällään ei ole tärkeä vaan se kuinka liike tehdään ja mitä sen avulla voi hahmottaa omasta itsestä. Ohjatun harjoittelun avulla löytyy tapa ja asenne tehdä harjoitteita, mutta valitettavasti monella paikkakunnalla Suomessa ei ole tarjolla Feldenkrais-tunteja. Kirja on kuitenkin hyvä apu kotiharjoitteluun”, suosittelee Raisa Vennamo Suomen Feldenkrais-yhdistyksestä. FRANK WILDMAN Tohtori Frank Wildman on Feldenkrais Movement Instituten perustaja ja johtaja. Hän on entinen ammattitanssija, ja hänellä on muun muassa terveystieteen ja biologian tutkinto. Wildman opiskeli Moshé Feldenkraisin johdolla vuosikymmenen ajan ja kouluttaa nyt itse vuorostaan Feldenkrais-opettajia. FRANK WILDMAN, FELDENKRAIS-MENETELMÄ – 50 HARJOITUSTA LUONTEVAAN LIIKKUMISEEN alkuteos The Busy Person’s Guide to Easier Movement suomentanut Helena Lindholm 184 sivua Ovh. 32 €