Gene Wolfen mestarillinen tieteisfantasiasarja Uuden auringon kirja jatkuu.

Sovinnontekijän kynsi jatkaa Gene Wolfen kiitettyä tieteisfantasiasarjaa. Ensimmäinen osa Kiduttajan varjo noteerattiin ilmestyttyään Suomessa Tähtivaeltaja-palkinnolla. Wolfen moneen kertaan palkittua teosta pidetään tieteiskirjallisuuden kiistattomana klassikkona. Wolfen kertojankyvyt ovat vailla vertaa, ja Sovinnontekijän kynsi tarjoaa lukijalle huikean monitasoisen ja kielellisesti rikkaan matkan.

”Luulen nykyään tietäväni, minkä olennon olimme kutsuneet esiin mantereen uumenista. Mutta silloin en tiennyt, enkä myöskään tiennyt oliko sen herättänyt ihmisapinoiden mylvintä, Kynnen valo vaiko jokin muu. Tiesin vain että kaukana allamme oli jotain, jonka tieltä ihmisapinat – karmeasta ulkomuodostaan ja suuresta lukumäärästään huolimatta – hajaantuivat kuin kipunat tuuleen.”

Uuden auringon kirja sijoittuu tulevaisuuden maahan, jossa odotetaan ennustetun uuden auringon ilmestymistä. Ensimmäisessä osassa Severian, kiduttajien killan oppipoika, karkotettiin killasta hänen osoitettuaan myötätuntoa uhrilleen. Sovinnontekijän kynnessä matka jatkuu kohti kaukaista Traakiaa, missä hänen on määrä työskennellä pyövelinä. Kynsi on Severianin mukanaan kantama harvinaislaatuinen jalokivi, eikä matkanteko suju ilman yllätyksiä, vaan Severian joutuu tekemisiin niin ihmisapinoiden, ritareiden, ystävien kuin vihollisienkin kanssa.

Sovinnontekijän kynsi on hypnoottinen yhdistelmä unenomaista kauneutta ja vaikuttavia painajaisnäkyjä. Uuden auringon kirja on J. R. R. Tolkienin ja C. S. Lewisin parhaisiin kirjoihin rinnastettava mestariteos.

Gene Wolfe
Gene Wolfe (s. 1931) on yhdysvaltalainen scifi- ja fantasiakirjailija, jonka teokset ovat voittaneet useita palkintoja. Ennen kirjailijanuraansa Wolfe työskenteli insinöörinä. Wolfea pidetään yleisesti yhtenä aikamme parhaista tieteiskirjailijoista.

Gene Wolfe: Sovinnontekijän kynsi
alkuteos The Claw of the Conciliator