Gotlantilaismyytti herää eloon juhannusyössä

Unissakävelijä (Gummerus) on Anna Janssonin kymmenes suomennettu Maria Wern -dekkari. Se käsittelee yhteiskunnan väkivaltaistumisen monia muotoja, ja vie lukijat kesäiseen Gotlantiin, josta idylli on kuitenkin kaukana.

Merenemosta kertova ikivanha gotlantilaismyytti muuttuu todeksi Visbyssä, kun kasvitieteellisestä puutarhasta löydetään juhannusaamuna murhattu sairaanhoitaja morsiuspuvussa. Rikoskomisario Maria Wernillä on edessään murhatutkimusten lisäksi henkilökohtaisempikin taistelu: nuoren pojan kimppuun käyneet miehet pahoinpitelevät myös väliin tulleen Wernin ja piikittävät häntä veriruiskulla.

Wernin koettelemusten ja murhatutkimusten rinnalla Jansson kuljettaa kasvottoman murhaajan tarinaa. Vallantunteesta huumaantuva tappaja katselee satelliittijärjestelmän kautta mitään aavistamattomien ihmisten kasvoja, tutkii heidän taustojaan tietomurtoja tekemällä ja valikoi seuraavan uhrinsa poliisin ollessa koko ajan askeleen jäljessä.

Idyllisen Visbyn kaupunginmuurit ja luostarinrauniot toimivat näyttämönä väkivaltateoille ja Janssonin taattuun tyyliin värikkäille henkilöhahmoille.

”Jansson sekoittelee erinomaisella tavalla jännitystä ja dramatiikkaa helppolukuiseen maalailevaan miljöökuvaukseen.”
– Dagbladet Sundsvall

”Maria Wern -kirjojen lukijat tulevat pitämään Unissakävelijää sarjan parhaana kirjana tähän asti. Kirjalla on myös kiistatonta potentiaalia houkutella uusia lukijoita Anna Janssonin fanijoukkoon.”

– Gotlands Tidningar

Anna Jansson
Anna Jansson (s. 1958) varttui Visbyssä ja työskenteli vuosia Örebrossa sairaanhoitajana. Inspiroituneena sairaalassa kuulemistaan tarinoista hän alkoi kirjoittaa öisin rikosromaaneja. Janssonin romaaneja on käännetty kahdeksalle kielelle. Outoja lintuja -kirjasta on tehty Suomessakin esitetty suosittu tv-sarja, jolle on luvassa myös jatkoa. Maria Wern -dekkareiden lisäksi Jansson kirjoittaa lastendekkareita, joissa päähenkilönä seikkailee Marian poika Emil Wern.

Anna Jansson, Unissakävelijä

alkuteos Drömmen förde dej vilse