Gummerus julkaisee Enid Blytonin ennen suomentamattoman Arvoitus-sarjan

Enid Blyton (1897–1968) on yksi kaikkien aikojen suosituimmista ja menestyneimmistä lasten- ja nuortenkirjailijoista. Hänen kirjojaan on käännetty yli 40 kielelle ja myyty miljoonittain. Vuosina 1949 ja 1950 Englannissa julkaistu ennen suomentamaton Arvoitus-sarja tarjoaa taattua Blyton-jännitystä kaikille ala-asteikäisille sekä nostalgiaa kaipaaville vanhemmille.

Englantilainen Enid Blyton kirjoitti yli 600 lastenkirjaa. Hänen kirjoissaan lapset ovat usein lomalla koulusta ja seikkailevat Englannin idyllisessä maaseutuympäristössä keskenään ilman aikuisten valvontaa. Kirjoissa on lämmin tunnelma – lapset tekevät pyöräretkiä ja piknikkejä, syövät jäätelöä ja kotiruokaa ja seikkailevat meren rannalla ja saarilla.

Kaksiosaisessa Arvoitus-sarjassa seikkailevat Roger ja Diana Lynton, heidän serkkunsa Töpseli (jonka oikea nimi on Peter, mutta jota nöpönenänsä takia kutsutaan Töpseliksi) ja tämän musta spanieli nimeltä Höpö, joka on aina tiellä ja hankkiutumassa vaikeuksiin. Serkusten joukkoon liittyy sirkuspoika Barney nokkelan lemmikkiapinansa Mirandan kanssa.

Sarjan aloittaa kirja Aution kartanon arvoitus. Rockingdownin kartano on hylätty ja kellarista kuuluu outoja ääniä. Lisäksi Barney katoaa. Löytävätkö lapset Barneyn ennen kuin on liian myöhäistä? Sarjan toisessa osassa, Kiertävän tivolin arvoituksessa, lapset ryhtyvät tutkimaan tärkeiden kirjeiden ja muiden paperien katoamista lukituista huoneista, joiden ikkunatkin on teljetty. Liittyykö kiertävä tivoli jotenkin asiaan? Entä onko isosetä-Robertin puheissa vihreähansikkaisten vakoojien joukkiosta sittenkin jotain perää?

Enid Blyton, Aution kartanon arvoitus
alkuteos The Rockingdown Mystery