• Gummerus/

Hannu Rajaniemen Fraktaaliruhtinas jatkaa maailmalla menestynyttä tieteisromaanisarjaa

Hannu Rajaniemen esikoisteos Kvanttivaras (Gummerus, 2011) oli maailmanlaajuinen menestys. Kirjan oikeudet on myyty kahteentoista maahan, muun muassa Saksaan, USA:han ja Japaniin. Teos sai Tähtivaeltaja-palkinnon parhaasta vuonna 2011 suomeksi ilmestyneestä science fiction -kirjasta. Kriitikoiden ylistämä ja lukijat koukuttanut tieteisooppera ja seikkailutarina saa jatkoa juuri suomennetusta Fraktaaliruhtinaasta (Gummerus). Edinburghissa asuva Rajaniemi vierailee Helsingissä 11.–12. helmikuuta. Hän on haastateltavana Helsingin Akateemisen kirjakaupan kohtaamispaikalla tiistaina 12.2. klo 17.

Hannu Rajaniemi solmi kolme romaania kattavan kustannussopimuksen englantilaiskustantamon kanssa vain 24-sivuisen lukunäytteen perusteella. Kirjojen saama suosio on muuttanut säieteoriasta väitelleen matemaatikon elämän. ”Huhtikuusta 2012 alkaen olen ollut ainakin puoliksi päätoiminen kirjailija. Minua ilahduttaa, että kirjoissani käsittelemäni teemat ovat saaneet jonkin verran huomiota myös tiede- ja teknologiapiireissä. Scifin kirjoittaminen tuntuu antaneen jonkinlaisen pätevyyden tulevaisuudesta puhumiseen. Kirjojeni kautta olen saanut osallistua puhujana muun muassa kvanttilaskentaa, biolääketiedettä ja internetin avoimuutta käsitteleviin konfrensseihin”, Rajaniemi kertoo.

Fraktaaliruhtinas jatkaa kertomusta mestarivaras Jean le Flambeurista, joka on nyt paennut dilemmavankilasta mutta on edelleen ihmiskehonsa vanki. Lunastaakseen lopullisesti vapautensa salaperäiseltä pellegrinijumalattarelta hänen on keksittävä keino murtautua fraktaaliruhtinaan mieleen.

”Jean on tulevaisuuden herrasmiesvaras, puoliksi myyttinen satujen ja tarinoiden veijari, puoliksi omahyväinen kakara, joka ei ole kasvanut aikuiseksi. Ja miksi kasvaisikaan maailmassa, jossa ei ole kuolemaa? Esikuvansa Arsene Lupinin tavoin hän yrittää toistuvasti tehdä parannusta siinä onnistumatta ja vaihtaa identiteettiään kuin paitaa”, Rajaniemi kuvailee romaaniensa päähenkilöä.

”Harva teos onnistuu olemaan samalla näin älykäs ja näin viihdyttävä.”

– Tähtivaeltaja

”Nykytieteiskirjallisuudessa ei ole mitään tätä vastaavaa – niin syvällistä, tiivistä, taidokkaasti toteutettua ja tarkkaan suunniteltua.”
– The Guardian

Hannu Rajaniemi
Hannu Rajaniemi on Skotlannissa asuva suomalainen tieteiskirjailija. Luettuaan kuusivuotiaana Jules Vernen kirjan Sukelluslaivalla maapallon ympäri hän halusi rakentaa fuusiokäyttöisen avaruusaluksen. Hän opiskeli matematiikkaa ja teoreettista fysiikkaa Oulun ja Cambridgen yliopistoissa ja väitteli tohtoriksi säieteoriasta Edinburghin yliopistosta. Hannu ajattelee mielellään tulevaisuutta ja elefantteja.

Hannu Rajaniemi, Fraktaaliruhtinas
alkuteos The Fractal Prince
suomennos Antti Autio

Karoliina Timonen, tiedottaja, p. 040 591 6532, karoliina.timonen@gummerus.fi