• Gummerus/

Hetken hiljaisuus on mestarillinen kuvaus ensirakkaudesta, sen piinasta ja eron tuskasta

Saksalaisen Siegfried Lenzin Hetken hiljaisuus (Gummerus) on kertomus kahdeksantoistavuotiaasta Christianista, lukiolaispojasta joka rakastuu tulisesti nuoreen englanninopettajaansa Stella Peterseniin. Tunne on molemminpuolinen, mutta yhteisen kesän jälkeen Stella menehtyy veneilyonnettomuudessa saamiinsa vammoihin. Christian jää yksin musertavan hiljaisuuden kanssa.

Romaanin tapahtumat sijoittuvat pohjoissaksalaiseen Hirtshafenin rannikkokaupunkiin. Pieni turismista ja kalastuksesta elävä kaupunki heijastelee romaanin tunnelmia. Syksyllä Lessing-kymnaasin oppilaat hiljentyvät hattu kourassa muistamaan kollegoiden arvostamaa ja oppilaiden rakastamaa rouva Peterseniä. Samalla koko kaupunki tyhjenee lomalaisten matkustaessa pois.

Minä hain sadevettä tuvan edestä tynnyristä, panin vanhan kattilan tulelle ja laitoin sitten kamomillateetä, jota löysin kaapista. Ennen kuin ojensin peltimukin Stellalle, join siitä itse muutaman kulauksen. Sinä otit mukin hymyillen vastaan; miten kaunis sinä olitkaan, kun kasvosi olivat niin lähellä omiani. Koska mieleeni ei tullut mitään muuta, minä sanoin: ’Tea for two’, ja siihen sinä vastasit tuttuun viehättävään tapaasi: ’Voi Christian.’ Stella tarjosi minulle savukkeen ja taputti laveria kehottaen minua istuutumaan sille. Minä istahdin hänen viereensä.

Siegfired Lenz oli kirjoittamassa Hetken hiljaisuutta, kun hänen vaimonsa kuoli yli viidenkymmenen yhteisen avioliittovuoden jälkeen. Kirjoitustyö keskeytyi vuosiksi, ja kun Lenz palasi siihen, suru antoi tekstille ainutlaatuisen herkkyyden, menetetyn rakkauden kaihon.

Hetken hiljaisuus on mestarillinen kertomus ensirakkaudesta, se loihtii hellän eleettömästi paikan, mielentilan ja aikakauden tunnun.
– The Independent

Kiitos Siegfried Lenzille tästä runollisesta kirjasta – ehkä hänen kauneimmastaan.
– Frankfurter Allgemeine

Siegfried Lenz
Siegfried Lenz (s. 1926) palkittiin vuonna 1999 arvostetulla Goethe-palkinnolla, jonka ovat aiemmin saaneet mm. Albert Schweizer, Sigmund Freud, Hermann Hesse ja Thomas Mann. Lenz on teoksissaan pohtinut aikamme moraalisia ongelmia sekä saksalaisuutta natsismin aikana ja ennen kaikkea sen jälkeen.

Siegfried Lenz, Hetken hiljaisuus
alkuteos Schweigeminute
suomentanut Markku Mannila

Lisätietoja sekä arvostelukappale- ja kuvapyynnöt