Hugh Johnsonin viiniopas 2012 – maailman myydyin viiniopas

Hugh Johnsonin suosittu viiniopas on yli 11 miljoonaa kappaletta myynyt, vuosittain ilmestyvä hakuteos viineistä. Sarjan kirjoja on käännetty yli kymmenelle kielelle, nyt myös suomeksi. Jos on tilaa vain yhdelle viinikirjalle – tässä se on. Hugh Johnsonin viiniopas 2012 (Gummerus) ilmestyy joulukuussa myös suomenkielisenä iPhone-sovelluksena.

Hugh Johnson on kirjoittanut erilaisia viinikirjoja jo vuodesta 1966. Hänen kirjansa ovat alan kärkiteoksia, jotka ovat nousseet myös bestsellerlistoille. Vuonna 1977 ilmestyi ensimmäinen Hugh Johnson’s Pocket Wine Book, joka on siitä lähtien julkaistu joka vuosi päivitetyin tiedoin.

Opaskirjassaan viiniasiantuntija Hugh Johnson kertoo tuhansista viineistä, viininviljelijöistä ja -tuottajista sekä viinialueista eri puolilta maailmaa. Hän neuvoo, mitä viinejä kannattaa ostaa, mitkä viinit kannattaa juoda heti ja mitkä varastoida. Johnsonin omakohtaiset huomiot ja viinimaailman ytimekäs, kriittinen käsittely ovat tuoneet tälle teokselle miljoonia vakituisia lukijoita. Vuosikertakohtaiset uutiset ja tuhannet täsmälliset viinisuositukset tekevät kätevästä taskukokoisesta kirjasta maailman parhaiten myyvän viinioppaan.

Hugh Johnson syntyi Lontoossa vuonna 1939. Hän suoritti tutkinnon englannin kielestä Cambridgen yliopistossa ja työskenteli valmistuttuaan journalistina. Hän kirjoitti artikkeleita muun muassa Vogue- ja House & Garden -lehtiin ja teki toimittajan töitä Wine & Food -lehdessä ja The Sunday Timesissa.

Johnsonin kiinnostus viineihin syttyi jo opiskeluaikoina. Tarinan mukaan hänen asuintoverinsa Adrian Cowell, International Wine & Food Societyn perustaja, tuli eräänä iltana päivällisen jälkeen asunnolle mukanaan kaksi lasillista viiniä. Adrian kehotti Hugh’ta maistamaan viinejä: ”No, maistuvatko ne muka samoilta?” Johnson muistaa molempien lasien sisältäneen burgundinviiniä, mutta siinä missä toinen oli tavanomaista, toinen oli kuin taikaa. Tähän hetkeen sisältyvää oivalluksen intensiteettiä Johnson vertaa kuvaavasti Paavalin kääntymykseen Damaskoksen tiellä: ”It was my Damascene moment.”

Vuonna 2005 Johnsonille myönnettiin ranskalainen Ordre National du Mérite -ansioritarimerkki. Vuonna 2007 hän sai Brittiläisen imperiumin ritarin arvonimen työstään viininkasvatuksen ja puutarhanviljelyn hyväksi.

Hugh Johnsonin viiniopas 2012
alkuteos Hugh Johnson’s Pocket Wine Book 2012
toimittanut Margaret Rand
suomentanut Tarja Riitala ja Tommi Kaartinen