Hulvaton nuortenkirja paljastaa matematiikan hauskuuden

Mitä syntyy kun dramaturgi ja kaksi matemaatikkoa yhdistävät voimansa? Vastaus on Tehtävä Maassa (Gummerus), lajissaan ainutkertainen romaani. Kyseessä on humoristinen nuortenkirja, joka yhdistää science fictionia, tietokirjaa ja matemaattisia tehtäviä. Vauhdikas seikkailu tuo esiin sen, miten matematiikka on itse asiassa läsnä jokapäiväisessä elämässä kuten parinmuodostuksessa, urheilusuorituksissa ja vedonlyönnissä.

Matematian planeetalla ollaan huolissaan Maan asukkaiden rapistuvasta matematiikan osaamisesta. Tarkkailun kohteeksi on sattumalta osunut Suomi, jossa oppilaita ei laskeminen ja yhtälöt juuri kiinnosta. Näin ei voi jatkua. Mestareiden suurneuvosto päättää lähettää Maahan tarmokkaimman kisällinsä, Inspiratiuksen, herättämään opiskelijoiden kiinnostuksen matematiikkaan. Jokin menee kuitenkin pahasti pieleen. Inspiratius katoaa matkalla kuin tuhka tuuleen.

Apuun lähetetään kisällin tyttöystävä Fractalia. Pelastustehtävä osoittautuu kuitenkin luultua vaikeammaksi. Paljastuu että Inspiratius on menettänyt muistinsa imaginaariyksikön iskusta. Hän uskoo olevansa Into Raatikainen, innokas punttaaja ja pallopelien harrastaja. Kaiken kukkuraksi kätyri Matematialta laittaa kapuloita rattaisiin.

Idea romaaniin tuli Markku Soinnulta, joka halusi oppilaidensa innostuvan matematiikasta. Hän kertoo pohtineensa kollegansa, professori Antti Kannon kanssa vuosien aikana sopivia havainnollistuksia matematiikan eri käsitteille. ”Miten opiskelijoille voisi konkreettisesti ja yksinkertaisesti selvittää käsitteitä: raja-arvo, jatkuvuus, derivaatta, integraali, variaatio”. Kun Sointu esitti idean romaanista Kannolle, he päättivät pyytää avuksi kokeneen kirjoittajan ja ottivat yhteyttä Antin sisareen, Anneliin. Kirja syntyi lopulta Soinnun ja Anneli Kannon yhteistyönä Antti Kannon huolehtiessa matemaattisesta oikeellisuudesta. Sointu opetti prosessin myötä romaanin kaikki matemaattiset tehtävät Anneli Kannolle, joka on aikoinaan lukenut vain lyhyen matematiikan. ”En ole matemaattinen ihminen, mutta matematiikka ja matemaattinen ajattelu alkoivat kiinnostaa kirjoitusprosessin kuluessa”, kertoo Anneli Kanto. ”Oli hienoa, kun lopulta ymmärsi, mikä on suppeneva sarja tai mihin tarvitaan lukua i.”

Anneli Kanto on tamperelainen käsikirjoittaja ja kirjailija. Hän toimii tällä hetkellä TV2:n sarjan Uusi Päivä senior script editorina. Hän on kirjoittanut kaksi historiallista romaania ja lukuisia lasten- ja nuortenkirjoja, tv-käsikirjoituksia sekä näytelmiä. Hänen romaaninsa Veriruusut sai Gummeruksen Kaarlen palkinnon vuonna 2009.

Antti Kanto on väitellyt tohtoriksi tilastotieteestä. Hän on toiminut vakuutustieteen professorina Tampereen yliopistossa vuodesta 2007 lähtien.

Markku Sointu on filosofian maisteri ja opettaa lehtorina matematiikkaa.

Anneli Kanto, Antti Kanto ja Markku Sointu, Tehtävä Maassa
Ovh. 28,25 €

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi