Huolla, korjaa ja kunnosta – säästöä helpoilla vaatenikseillä

Suosittujen niksikirjojen tekijä, Irmeli Castrén jakaa uutuuskirjassaan 300 kikkaansa yleisimpien vaateongelmien ratkaisemiseksi. Vaateniksit-oppaasta (Gummerus) löytyy ohjeet muun muassa hihojen pidentämiseen, reikien parsimiseen, kirpparilöytöjen muodistamiseen ja tahrojen poistoon. Nahkavaatteessa olevan reiän voi paikata vaikka laastarilla, vetoketjun kiristää kärkipihdeillä ja housut lyhentää ilman neulaa ja lankaa liimapaltteella.

Tunnuslauseeni on ’tarkoitus pyhittää keinot’. Pyrkimyksenä on korjata vaatteista käyttökelpoisia, istuvia ja mukavia eikä työskennellä perinteisesti ja oikeaoppisesti. Tämä kirja ei siis ole ompelun oppikirja, vaan kokoelma käytännön kokemukseen perustuvia kikkoja ja niksejä. Monet ovat uusia ja vähän anarkistisiakin, toiset taas mummon peruja tai ammattilaisilta kähvellettyjä. Useimmat konstit ovat todella helppoja ja aivan aloittelijankin hallittavissa, mutta mukana on ohjeita hieman kokeneemmillekin konkareille”, Irmeli Castrén kertoo.

Mitä kauemmin vaate on käytössä, sitä pienempi hiilijalanjälki siitä jää. Tekstiilijätettä kertyy kaatopaikoillemme 90 miljoonaa kiloa vuodessa. Jokainen voi omalta osaltaan pienentää jätevuorta pidentämällä vaatteiden käyttöikää esimerkiksi pesemällä vaatteet oikein ja korjaamalla kulumat ja repeämät itse. Vaatetta onnistuu usein suurentamaan tai pienentämään yhden vaatekoon verran melko vaatimattomilla taidoilla.

Kirjasta löytyy myös ompelusanasto ja hyödyllinen kirpparilla kävijän muistilista. Seuraavalla kerralla muista siis ottaa mittanauha ja omat mitat mukaan kirpputorille. Löydöt kannattaa myös ennen ostopäätöstä kääntää nurinpäin ja nuuskia kunnolla, ettei tule kantaneeksi komeroonsa kellarin hajua tai kutsumattomia vieraita.

Irmeli Castrén
Irmeli Castrén on tunnettu lehtinainen, jonka uraan on mahtunut uutistoimittajan ja muotitoimittajan tehtäviä. Hän on ollut kahden menestyvän naistenlehden päätoimittaja. Suosittujen kodinhoitoa ja arkista hyvinvointia käsittelevien kirjojensa myötä Irmelistä on tullut koko kansan niksinikkari. Hän on myös kysytty kouluttaja, joka pitää luentoja sujuvan ja ekologisen arjen pyörittämisestä.

Vaateniksit

Eeva Herrainsilta, tiedottaja, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi