Huomionhakuinen kirjailija heittäytyy manteliksi mediapuuroon

Mitä tekee keski-ikäinen, kirjojensa näkyvyyteen pettynyt moralistisatiirikko, kun hänelle ei löydy paikkaa julkisuuden sirkuksesta? Jussi Siirilän romaani Historia on minut vapauttava (Gummerus) on julmanhauska dokumenttiromaani Jussi Siirilä -nimisestä kirjailijasta, joka on käyttänyt lähes kaikki keinonsa viihteen puuduttaman kansakunnan tavoittamiseksi. Teos tarjoaa harvinaisen kurkistuksen kirjailijan luovaan prosessiin ja yksityiselämän haasteisiin sekä heijastelee viiltävän ajankohtaisella tavalla median meneillään olevaa rakennemuutosta.

Jussi Siirilä on kirjoittanut hyviä kirjoja. Hän on lisännyt niihin elementtejä, täkyjä, joiden voisi kuvitella herättävän median ja sitä kautta lukijoiden mielenkiinnon. Mutta ei. Kirjoittipa hän mitä hyvänsä, kukaan ei suutu, loukkaannu tai hapuile asettaan. Jussista tuntuu, kuin hän olisi muuttumassa näkymättömäksi. Hän alkaa olla varma, ettei hänen kirjojaan lue kukaan muu kuin kustannustoimittaja, lähisukulaiset, pari ystävää ja kourallinen fanaattisia kirjastonhoitajia.

”Minulla oli nuortenkirja mainostettavana. Ei olisi huvittanut yhtään. Harkitsin jopa tekosairautta – munuaiskiviä tai norovirusta – päästäkseni puhumasta tyhjille tuoliriveille. […] Minut istutettiin baarijakkaralle keskelle Gummeruksen osastoa ja viereeni nostettiin kyltti, jossa kerrottiin, että Siirilän uutuuskirjan sai seuraavan varttitunnin ajan alennuksella ja kirjailijan omakätisellä nimikirjoituksella varustettuna. Kukaan ei koskaan tullut ostamaan kirjaa, ei sinne päinkään. Joskus oli kysytty kelloa tai opastusta vessaan. Kerran päälleni oli oksentanut takahuoneessa liikaa konjakkia saanut kirjakauppias.”

Jussi päättää, että näkymättömyyden aika on ohi. Taistelu media-ajasta alkaa toden teolla, mutta matka kohti viisitoistaminuuttista osoittautuu raastavan pitkäksi. Pääseekö Jussi koskaan julkisuuden valokeilaan?

Jussi Siirilä
Jussi Siirilä on syntynyt vuonna 1967 Espoossa. Hän on käynyt koulunsa Kemissä ja päässyt sieltä ylioppilaaksi vuonna 1986. Koulutukseltaan hän on kemian alan diplomi-insinööri ja työskennellyt mm. tutkijana syöpälääkettä kehittävässä tutkimusryhmässä, opettajana yliopistossa ja ammattioppilaitoksessa, aluemyyjänä, varastomiehenä ja ohjelmistosuunnittelijana. Hän asuu nykyisin Kemissä ja työskentelee vapaana kirjailijana.

Siirilä ei anna haastatteluja tämän kirjan tiimoilta aiheen omakohtaisuuden takia.

Jussi Siirilä, Historia on minut vapauttava
Ovh. 32,30 €

Lisätietoja
Katja Leino, viestintäpäällikkö, p. 0400 132 642 tai 010 6836 204, katja.leino@gummerus.fi