Ilmastonmuutos muuttaa myös ihmistä

Lyhytaikaiset ilmastonmuutokset ja ihmisen suhde ympäröivään luontoon ovat kokeneet aina vaihtelua. Ihmiskunta on muuttunut yhä haavoittuvammaksi ilmastonmuutoksille ja niihin reagoiminen on käynyt aina vain kalliimmaksi ja hankalammaksi väestönkasvun, kaupungistumisen ja teollisen vallankumouksen myötä. Brian Faganin teos Pitkä kesä – ihmiskunnan historia ja ilmastonmuutos (Ajatus Kirjat) luo uudenlaisen näkökulman kysymykseen, miten valmis länsimainen sivilisaatio on kohtaamaan seuraavan suuren ilmastonmuutoksen.

Pitkä kesä kuvaa ihmiskunnan vuosisatoja kestänyttä sopeutumista ilmaston jatkuviin muutoksiin ja tarkastelee niiden vaikutusta kulttuurien kehittymiseen jääkaudelta nykypäiviin saakka. Kuinka paljon ilmastonmuutos muovasi esimerkiksi kivikautista elämää, varhaisia maanviljelystä harjoittavia yhteisöjä ja kulttuureja? Pitkä kesä selvittää eri aikoina koettujen lämpötilan nousujen ja laskujen syitä ja yllättäviäkin seurauksia eri puolilla maailmaa. Fagan osoittaa, kuinka me emme vain muuta ilmastoa – se muuttaa meitä.

Ihmiskunta kehittyi jääkauden aikana, jolloin jäätiköt peittivät suuren osan maapalloa. Noin 15 000 vuotta sitten lämpötila alkoi nousta. Sivilisaatio ja koko tunnettu historia syntyivät tämän lämpimän ajanjakson, ihmislajin pitkän kesän, aikana.

”Cro-Magnonitkin suhtautuivat ilmastonmuutokseen tyynen rauhallisesti. Heillä oli kaksi vaihtoehtoa – joko seurata ikiaikaista saalistaan, peuroja, niiden vaeltaessa pohjoiseen vetäytyvän tundran perässä tai pysyä paikallaan ja sopeutua täysin uuteen ympäristöön – – he valitsivat molemmat.”

Metsien hävittäminen suunnilleen Arizonan kokoisen alueen verran vuodessa riisuu maapallon paljaaksi. Miljoonat ihmiset asuvat korkeissa kerrostaloissa, esikaupungeissa ja slummeissa voimakkaasti teollistuneissa suurkaupungeissa, jotka ovat alttiita hurrikaanien nostattamille hyökyaalloille. Toisin kuin Cro-Magnoneilla, nykyihmisellä ei ole mahdollisuutta muuttaa jonnekin muualle.

”Mitä tapahtuisi, jos esimerkiksi Grönlannin jäätiköstä sulaisi niin paljon vettä Pohjois-Atlanttiin, että Golfvirta pysähtyisi äkkiä, juuri niin kuin se pysähtyi nuoremman dryasin aikana? Syöksyisikö Eurooppa lähes arktisiin olosuhteisiin sukupolven kuluessa, tai jopa nopeammin? Minne Skandinavian, Saksan, Ranskan, Alankomaiden, Puolan, Baltian maiden ja Venäjän asukkaat menisivät ja mitä he söisivät?”

BRIAN FAGAN
Arkeologian ja antropologian tutkija Brian Fagan on alansa johtavia kirjailijoita maailmassa. Hän on julkaissut teokset The Little Ice Age ja Floods, Famines and Emperors sekä ollut toimittajana teoksessa The Oxford Companion to Archaeology. Fagan asuu Santa Barbarassa Kaliforniassa.

BRIAN FAGAN, PITKÄ KESÄ – IHMISKUNNAN HISTORIA JA ILMASTONMUUTOS
Alkuperäisteos The Long Summer – How Climate Changed Civilization