Italia tulvii iholle Vera Valan jännittävässä esikoisdekkarissa

Suomalainen esikoiskirjailija Vera Vala on asunut Italiassa 15 vuotta. Romaanissaan hän johdattaa lukijansa auringonpaahteiseen, kumpuilevaan Tolfan pikkukaupunkiin, jossa tapahtuu nuoren naisen murha. Kuolema sypressin varjossa (Gummerus) aloittaa aistikkaan ja jännitystä tihkuvan Arianna de Bellis tutkii -sarjan, jossa Italia tulvii iholle palazzoineen ja piazzoineen.

Etsivätoimiston osakas, italialais-suomalainen Arianna de Bellis, elää ylellistä mutta yksinäistä elämää Roomassa. Nuori leski on miehensä kuoleman jälkeen ryhtynyt ratkomaan rikoksia. Kun Tolfan pikkukylässä surmataan vaalea viettelijätär Lily Montgomery, Lilyn hurmaava lanko Luciano pyytää Ariannaa etsimään murhaajan. Jäljittäessään kylmäveristä tappajaa Arianna huomaa, että Tolfa kuhisee kateutta, menetettyä rakkautta ja kostonjanoa. Tutkimusten edetessä ja salaisuuksien paljastuessa Arianna saa huomata joutuneensa seuraavaksi tappolistalle.

Vera Vala asui neljä vuotta Tolfassa ennen muuttamistaan Torinon seudulle. ”Tolfan pikkukaupunki oli herkullinen näyttämö murhalle, sillä siellä kaikki tuntevat toisensa. Minua kiinnostivat ennen kaikkea ihmisten keskinäiset suhteet ja niistä kumpuavat mahdolliset motiivit murhaan. Kerran kuulin, että Tolfan keskusaukiolla oli julkaistu lista kaikista kylän aviorikkojista. Kun kylässä vatvottiin toisten elämää, mietin millaisia muita kaunoja ihmisillä täytyi olla toisiaan kohtaan. Siitä askel murhaan oli vain muutaman juonikuvion päässä”, Vala kertoo.

Vala ei pidä kirjoittamista työnä, vaan se on hänelle luontevin tapa ilmaista itseään. ”Kirjoitan yleensä aina kun  mahdollista, herään välillä neljältä tai viideltä aamulla, joskus menen nukkumaan kahden jälkeen. Muistivihko kulkee lähes aina mukana. Jos en tee muistiinpanoja, kirjoitan päässäni. Tarina ja henkilöhahmot voivat olla mielessä vaikka juoksu- tai kävelylenkillä, ostoksilla tai autossa.”

Vala sanoo bongailevansa mahdollisia murhaajaehdokkaita piazzoilta – hän rakentaa mielellään erilaisia taustoja ja tapahtumia satunnaisille ohikulkijoille. ”Kiinnostavimmat tarinat syntyvät tavallisten ihmisten ympärille. Murhaajaksi päätyy yleensä sellainen ihminen, jossa on tiettyä ristiriitaisuutta. Mielestäni on kiinnostavampaa, jos dekkarissa murha on särö jonkun historiassa, mieluummin kuin looginen jatko nuorena aloitetulle rikollisenuralle.

Vera Vala
Vera Vala on asunut Italiassa 15 vuotta. Hän on opiskellut kieliä ja kirjallisuutta sekä Helsingissä että Roomassa. Opintojen ohella hän on työskennellyt lentoemäntänä, kielten opettajana ja kääntäjänä. Nykyisin hän asuu italialaisen miehensä ja tyttärensä kanssa Torinon seudulla. Vera on intohimoinen ruoanlaittaja, innokas kestävyysjuoksija ja laiskanpulskea laitesukeltaja. Ammatikseen hän bongailee murhaajaehdokkaita piazzoilta ja kääntää Aku Ankan taskukirjoja.

Vera Vala vierailee Suomessa elo-syyskuussa.

Vera Vala, Kuolema sypressin varjossa
Ovh 32 €

Gummerus toimii edelleen suomalaisena perheyhtiönä, jonka omistajat ja henkilökunta kunnioittavat Kaarle Jaakon alkuperäistä liikeideaa "huviksi ja hyödyksi". Julkaisemme kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta, lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä tieto- ja harrastekirjoja. Kustannusohjelmaamme kuuluvat myös sanakirjat ja kielten kirjat sekä digitaaliset- ja mobiilituotteet. www.gummerus.fi