Jake Nymanin muistoja ja tarinoita vinyylilevyjen säestyksellä

Musiikkitoimittaja ja radioääni Jake Nyman varttui ja teki työuraa vinyylilevyjen kanssa. Sitten ammattimiehelle kätevämpi CD tuli ja vinyyli sai väistyä. Nyt se kuitenkin kokee uudelleensyntymää ja muistot ovat palanneet pintaan myös Jakelle.

Rakas vanha vinyyli on kertomuksia nuoruuden, opiskeluaikojen ja kymmenien toimittajavuosien ajan kestäneestä löytöretkestä musiikkiin. Mukana on paljon populaarimusiikin klassikoita ja albumitaiteen kulmakiviä, mutta myös teoksia, joita suuri yleisö ei tunne; sellaisia, joihin tämän kirjan luettuaan haluaa ehdottomasti tutustua.

Rakas vanha vinyyli on hyvin henkilökohtainen kertomus siitä kuinka nuoresta, intohimoisesta musadiggarista tuli yli 40 vuotta Ylessä työskennellyt musiikkitoimittaja. Omien muistojeni ohella olen yrittänyt tuoda esille menneiden vuosien ajankuvaa, ja joissakin tarinoissa päästän lukijan kurkistamaan myös niin sanotusti kulissien taakse”, Jake Nyman avaa kirjaansa.

Kirjassa on kertomuksia suurista keikka- ja konserttielämyksistä sekä maailmankuulujen rock- ja popartistien tapaamisista, hauskoja anekdootteja ja faktoja. Mutta ennen kaikkea teoksesta löytyy henkilökohtaisia kertomuksia siitä, miten mies rakastui musiikkiin ja mitä kaikkea hänelle sen säestämänä tapahtui.

”SM-liigan pudotuspeleissä keväällä 2000 Espoon Blues oli jäämässä pahasti alakynteen Hämeenlinnan Pallokerhoa vastaan. Tuolloin Bluesin päävalmentajana toiminut Sakari Pietilä soitti minulle ja kysyi, voisinko suositella jotain ’hengennostatuskappaletta’ ennen sen illan matsia pukuhuoneessa soitettavaksi. Puhki kuluneet Queenin We Will Rock You ja Abban The Winner Takes It All kun olivat aikaa sitten menettäneet tehonsa.

Nappasin levyhyllystäni Doorsin ensimmäisen albumin ja soitin Sakelle puhelimessa levyn avauskappaleen Break on Through (to the Other Side). Hän innostui siitä ja sanoi painelevansa levykauppaan siltä istumalta. Ja niinhän siinä vain kävi, että vaikka Blues lopulta hävisi neljännesvälierät HPK:lle luvuin 3–1, niin sen matsin espoolaiset voittivat – mikä oli tietysti yksinomaan minun ansiotani.”

Jake Nyman ja Rakas vanha vinyyli tänään Helsingin Taiteiden yössä, Akateemisessa kirjakaupassa klo 21.30.

Jake Nyman
Legendaarinen musiikkitoimittaja Jake Nyman (s. 1949) on tehnyt radio-ohjelmia Ylessä vuodesta 1972 alkaen. Tunnetuimpia niistä ovat Kovan päivän ilta, Onnenpäivä, Nuorten sävellahja, Rockradio ja Tähtisumua. Hän on myös kirjoittanut useita populaarimusiikin tieto- ja hakuteoksia.

Jake Nyman: Rakas vanha vinyyli – Poimintoja muistojeni levyhyllystä
Ovh 42 €

Kati Turpeinen, viestintäharjoittelija, p. 050 383 6786, kati.turpeinen@gummerus.fi